Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

1.4 tsi motor passat vanaf 2015

Vraag gesteld door op 6 februari 2020

Kunt u aangeven of de 1.4 tsi motor in de Passat vanaf bouwjaar 2015:
 

  1. voorzien is van een distributieriem of ketting?
  2. of er nog sprake is van problemen zoals schade aan de motor door slechte kwaliteit ketting of riem en hoog olieverbruik?
  3. of er meerdere verschillende versies 1.4 motoren gebruikt zijn en of de kwaliteit afhankelijk is van de versie?
     

Ik heb de indruk dat er bij introductie in 2014 een andere motor gebruikt is dan in de loop van 2015. Is dat zo en zijn er kwaliteitsverschillen?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een paar vragen over de 1.4 TSI motor in de VW Passat van de generatie 2015.
 
Zo'n beetje eind 2014 is deze generatie geintroduceerd met wat de 1.4 motor betreft twee varianten: met 92kW en met 110 kW. Deze motoren zijn voorzien van een distributieriem terwijl de 1.4 varianten van vóór deze modelwijziging met 90 en 118 kW motorvermogen nog de kettingaandrijving kenden. Een belangrijk verschil tussen de 92 en 110 kW versie is dat de laatstgenoemde de z.g. ACT versie is dat staat voor Active Cilinder Termination. Cilinder uitschakeling dus, uiteraard t.b.v. het brandstofverbruik en andere emissie gerelateerde voordelen. Overigens niet helemaal zonder kritiek omdat deze toegepaste techniek volgens sommige berijders vervelende motorvibraties opleveren.
 
Overigens geeft de fabrikant wat de distributieriem betreft geen specifieke vervangingstermijn op. De garage is min of meer leidend wanneer deze vervangen moet worden maar vermoedelijk na een jaar of vijf of vanaf zo'n 120.000 km. Na 2018 heeft de 1.4 plaatsgemaakt voor de 1.5 versie.