Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wiellager steeds kapot, garage zegt door versleten naaf. Kan dat?

Vraag gesteld door J.J.A. Soares op 28 januari 2020

Ik heb een maandje of 5 geleden een kapotte wiellager laten vervangen. Binnen een week dat de wiellager vervangen was moest ik weer terug omdat hij weer kapot was gegaan. Het begon allemaal te knarsen en het maakte een enorme kabaal. Afijn, binnen de garantie dus weer laten vervangen door de sprint. Dat is goed gegaan, tot een week of 2 terug. Jammer genoeg was het 4 maanden geleden dat de wiellager vervangen was, dus hij valt niet meer binnen de garantie. Ik heb hem uiteindelijk toch weer naar de sprint gebracht en hun boden mij aan om de wiellager te laten vervangen, maar dan waren de arbeidskosten voor hun. Best netjes, maar ik kom een aantal dagen later daar m’n auto brengen en toen begon een andere monteur tegen mij te zeggen dat het eventueel door een versleten naaf kan komen dat mijn wiellagers iedere keer kapot gaan. Nou ben ik een leek op dit vlak, maar is dit mogelijk of proberen zij mij een onderdeel aan te smeren? Na al die kapotte wiellagers is mijn vertrouwen namelijk een beetje gedaald betreft de sprint, vandaar de vraag.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

 

Binnen enkele maanden heeft u meerdere keren steeds een defect wiellager.
 
Wanneer dat in uw geval steeds dezelfde betreft lijkt me verkeerde montage of een ondeugdelijk lager niet de oorzaak. Het kan zijn dat er misschien wel met het eerste defecte lager toch wel langdurig is gereden waardoor de naaf ingesleten is. In zo'n geval wordt het nieuwe lager daardoor extra belast en kan vroegtijdig wederom de geest geven. Dat lijkt in uw geval toch wel het verhaal te gaan worden.

Ik ben wel van mening dat de uitvoerende garage een sterk ingesleten naaf moet opmerken om herhaling te voorkomen. Dus de opmerking van de monteur is wat mij betreft volledig op z'n plaats maar zou uw verwijt kunnen zijn waarom daar niet eerder over aan de bel is getrokken. Misschien dat u dat nog kunt opmerken met de hoop dat het uiteindelijk toch netjes wordt opgelost. Ik zie wel goede intenties van dit bedrijf maar een kritische opmerking van uw kant is zeker op z'n plaats.