Verkeerde diagnose…voor wie zijn de torenhoge vervolgkosten
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 27 januari 2020
Afgelopen december meldde ik me bij de Bovag-garage waar ik mijn auto al sinds juni 2018 in onderhoud heb met een slecht schakelende auto. Ik heb daar 4 beurten laten uitvoeren elk om de 15000 km, netjes volgens het boekje.
In december bij een kmstand van 400000 merkte ik dus dat het schakelen niet goed ging. Na onderzoek was de diagnose van de garage dat mijn koppeling versleten was en op 16 december is vervolgens voor zo’n € 600 de koppeling vervangen. Op eigen iniatief heeft de garage ook maar gelijk de versnellingsbakolie ververst, want die was gitzwart.
Mijn woon/werkafstand is 80 km enkel en voornamelijk snelweg en na de reparatie heb ik die week nog 4 dagen naar mijn werk gereden. Ik merkte dat het schakelen stroef ging en dacht dat hoort erbij. Echter na in totaal 800 km gereden te hebben kon ik wel oordelen dat er nog steeds schakelproblemen waren.in de 4e versnelling vooral. Daarom heb ik op 6 januari contact opgenomen met de garage met helaas de mededeling dat de klachten niet opgelost zijn.
Ik kon op maandag de 13e langskomen en er zou naar gekeken worden. Ik heb ook nog mee gereden en laten zien wat er nog aan mankeerde. De monteur had wel een idee. Het zouden kabels kunnen zijn. Maandag de 20e zou dit gemaakt kunnen worden. Op vrijdag de 17e is de afspraak op initiatief van de garage verplaatst naar vandaag de 27e.
Nadat ik vanochtend vroeg de auto weg heb gebracht kreeg ik om 1645 een telefoontje. De versnellingsbak bleek defect te zijn en moest vervangen worden. Hierop gaf ik aan behoorlijk verbaasd te zijn, als ik in december had geweten dat ook de bak kapot was, had ik nooit ingestemd met de eerste reparatie.
Ter plaatse kreeg ik het verhaal te horen dat het vrij normaal was, ze hadden aangenomen(!) dat het de koppeling was en het kwam wel vaker voor dat zo’n eerste diagnose dat de koppeling kapot is makkelijk een verkeerde kan zijn. Ook zouden ze niet kunnen uitsluiten dat het (ook) de bak was. Ik heb hierop aangegeven dat dat mij vreemd in de oren klinkt, ik ging immers uit van hun expertise voor de diagnose en oplossing en heb daar ook voor betaald. Dat was logischerwijs al een dillemma met dit kilometrage.
Mij is nu ter oplossing aangeboden om een tweedehands bak te monteren. Die kost €300 inclusief €50 verzendkosten. Op de arbeid van 6 uren krijg ik 35% korting. Totaal zo’n €500 die voor mijn rekening komen. Mijn eerste reactie was dat ik hier alles behalve blij mee ben en hulp ga inschakelen om te onderzoeken of dit wel een normale gang van zaken is.
Daarom ben ik heel erg benieuwd of iemand mijn gevoel kan bevestigen dat het abnormaal is dat een garage bij schakelproblemen de versnellingsbak niet onderzoekt. Of is dat inderdaad maar afwachten? Had de garage dan niet moeten overleggen of de voorgestelde reparatie wellicht wel eens niet de oplossing had gebracht? Want dan had ik de eerste reparatie met dit kilometrage natuurlijk nooit laten uitvoeren. En had het al op basis van die zwarte versnellingsbakolie uitgesloten kunnen worden? Had die niet al eens vervangen moeten worden na 60000 in onderhoud te zijn?
Het moge duidelijk zijn dat ik zwaar teleurgesteld ben in de expertise van deze garage en ben benieuwd wat ik redelijkerwijs mag verwachten ter oplossing hiervan.
Alvast zeer bedankt voor de reactie.
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU meldt dat u in december n.a.v. uw klacht omtrent het slecht schakelen uw dealer na onderzoek tot de diagnose kwam dat de koppeling vervangen moest worden.
Inmiddels is gebleken dat de nieuwe koppeling niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd en dat de huidige conclusie is dat het probleem afkomstig is vanuit de versnellingsbak. Ik weet niet of er bij uw auto met 4 ton op de teller nog sprake was van de eerste koppeling en dat het aannemelijk geweest is dat er sprake moet zijn van een koppeling in een gevorderde staat van slijtage. Of de koppeling ten onrechte is vervangen hangt er feitelijk ook vanaf in welke staat en conditie deze verkeerde na demontage. Een koppeling die echt fysiek ''op'' was zou logischerwijs in verband gebracht kunnen worden met het betreffende probleem.
Toch ben ik van mening dat het door u omschreven schakelprobleem naar met name de 4e versnelling wat mij betreft niet meteen aan de koppeling doet denken. Wanneer de koppeling of de bediening daarvan defect of versleten zou zijn denk ik toch aan andere symptomen en verwacht ik dat een garage dat onderscheid vooraf redelijk moet kunnen inschatten.
Misschien dat de garage om die reden ook nu ter compensatie een coulant voorstel doet voor een gebruikte versnellingsbak. Ik ben echter wel van mening dat wanneer uw garage eerder wél het onderscheid had gemaakt tussen de koppeling of versnellingsbak, u nu niet de extra de- en montagekosten had gehad, waar wel een compensatie van 35% voor wordt aangeboden.
Overigens zou bij de diagnose kapotte bak bij vervanging er normaal gesproken er ook meteen een nieuwe koppeling ingaan. Maar ik begrijp dat een nieuwe koppeling voor u nog een acceptabele investering was maar géén andere versnellingsbak met in de regel ook nog een nieuwe koppeling. Daarom zou mijn voorstel zijn dat het de- en monteren van de gebruikte bak voor rekening is van de garage. Dan zou u in totaal mét nieuwe koppeling in 950 euro kwijt zijn. Dus 350 euro méér dan de huidige uitgave maar misschien naar omstandigheden dan nog een redelijke oplossing.
Ik begrijp uw teleurstelling en het verwijt richting uw garage. De eerste foutieve diagnose zou je nog enigszins kunnen rechtvaardigen wanneer de koppeling er ook daadwerkelijk slecht aan toe was, maar mogelijk is dat met terugwerkende kracht niet meer vast te stellen. Ik hoop toch dat u samen met uw garage tot een compromis komt.
Overigens wordt frisse versnellingsbakolie niet altijd voorgeschreven in het onderhoudsschema. Bij onderhoud mag je verwachten dat het niveau wel gecheckt wordt. Het is wat mij betreft niet zo dat het onderhoud vanaf 2018 bij dit bedrijf, de niet eerder ververste versnellingsbakolie in verband gebracht kan worden met dit gebrek. Met 400.000 km op de teller kan een versnellingsbak ook overmatig versleten zijn en beschouw ik dat niet als buitensporig.