Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Voordelen, nadelen en onderhoud gerobotiseerde automaat

Vraag gesteld door A. van Luttikhuizen op 3 januari 2020

Ik overweeg een Citroen C4 Picasso 2.0-16V EB6V op LPG aan te schaffen. (km stand 193.000 en kenteken 57-GBG-7).

Ik ben gewend automaat te rijden, maar deze auto heeft een gerobotiseerde automaat (handbak die automatisch wordt geschakeld, zo heb ik gelezen).

Wat zijn de voor en nadelen van deze bak en met welk onderhoud krijg ik te maken (koppelingsplaten? drukgroep?)?
Waar moet ik bij een proefrit specifiek op letten?
Zijn er (veel) storingen bij de ANWB bekend over dit soort bakken bij dit type Citroen?

Zijn er nog andere punten waar je bij een proefrit met dit type auto op moet letten?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U overweegt de aanschaf van een Citroën C4 Picasso op LPG met een gerobotiseerde automatische versnellingsbak.
 
De betreffende automatische transmissie maakt inderdaad gebruik van een ''normale'' handbak met de nodige mechanica en elektronica om de bestuurder wat ontkoppelen en schakelen betreft te ontzien. De voornaamste eigenschap is echter de trage werking op het moment dat er een schakelmoment moet plaatsvinden. Dat kan soms als hinderlijk en vervelend ervaren worden omdat die traagheid niet altijd goed uitkomt, met name wanneer je juist op dat moment je wat vlotter uit de voeten wilt maken. Verder werkt de bak niet altijd zonder gebreken met noodzakelijke ingrepen aan koppelingsplaat, drukgroep, software updates en soms elektronica klachten. Bij een proefrit krijgt u deels te maken met de eigenschappen van deze automaat en met de teller richting de twee ton sluit ik een gebrek ook niet uit.
 
Wat mij betreft geldt dat overigens voor de gehele auto. De Citroën heeft een respectabele kilometerstand bereikt en is het gebruik van LPG ook een aandachtspunt. Bij wat hogere tellerstanden kan er best sprake zijn van een overmatige slijtage aan de cilinderkop met een noodzakelijke kostbare revisie in het verschiet. En voorbij de anderhalve ton kan groot onderhoud of zelfs buitensporige gebreken zich ook best aandienen. Uiteindelijk kan de oorspronkelijke eigenaar misschien bewust juist nu de auto wegdoen, op het moment dat hoge kosten zich gaan aandienen. Als stok achter de deur zou u misschien bij de verkoper nog moeten aansturen op garantie.