Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Vervangen oliekoeler

Vraag gesteld door op 11 januari 2020

Ik heb een Subaru Forester Diesel 2.0. Doordat de krukaslagers waren uitgelopen, heb ik de motor laten reviseren, nadat prijs was overeengekomen. Op het moment van aflevering kreeg ik het advies om de oliekoeler te laten vervangen, omdat er nog gruis in zou kunnnen zijn achtergebleven, met gevaar voor nieuwe schade. Kosten ca 1000 euro, bij andere merken slechts 80. Omdat dat ook vooruit zou kunnen worden bedacht, vond ik het een wat vreemd verhaal. Ook de uitleg op mijn vraag omtrent het oliefilter was wat mij betreft wat vaag. Kunt u mij adviseren?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

 

Na herstel van defecte krukaslager kreeg u de mededeling beter ook de oliekoeler te vervangen.
 
Het beraamde bedrag lijkt me niet per definitie heel erg buitensporig. Prijzen van nieuwe oliekoelers kom ik niet tegen maar voor goede gebruikte exemplaren kom ik met gemak bedragen tegen van 400-500 euro.
Wat ik wel bezwaarlijk en opmerkelijk vind is dat u deze mededeling krijgt op het moment dat de auto weer feitelijk klaar is voor gebruik. Door de defecte krukaslagers kunnen er metaaldeeltjes achterblijven die uiteindelijk met name de turbo weer kan beschadigen. Wat mij betreft had dit tijdens het revisieproces al meegenomen moeten worden en had wellicht de oliekoeler ook gedemonteerd gespoeld kunnen worden. Nu met de auto rijden mét mogelijk gruis in de oliekoeler geeft al een zeker risico.

Het genoemde bedrag vind ik niet per se opmerkelijk hoog, maar wel dat dit tijdens de revisie min of meer aan de aandacht is ontsnapt. Want daar lijkt het wat mij betreft wel een beetje op.