Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Hoger verbruik met E-10

Vraag gesteld door J.A.M. van Hooft op 10 januari 2020

Sinds de invoering van E-10 is het verbruik van mijn auto (Jeep Renegade) van ca. 6,5 l per 100 km gestegen naar 7,5 tot 8 l per 100 km. Wat is de winst voor het milieu stoffen bij te mengen die blijkbaar niet goed als brandstof werken, als ik meer liters verstook met dezelfde auto en dezelfde rijstijl?  Ik heb de afgelopen weken een paar keer super 98 getankt en het verbruik is weer als vanouds namelijk ca. 6,5 l per 100 km! Ik ben dus linksom of rechtsom gewoon duurder uit dan voorheen! dat is volgens mij voor de invoering van E-10 noch door de overheid, noch door de olieboeren duidelijk gemaakt. Of heb ik iets gemist? De automobilist is  in elk geval letterlijk wéér het kind van de rekening.
 

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

 

U ervaart een duidelijk stijging van het brandstofverbruik sinds de invoering van E10 benzine.

De hoeveelheid energie in 100% ethanol is ongeveer de helft van de hoeveelheid energie in 100% benzine. Hieruit volgt dat E10 ongeveer 2,5% minder energie bevat dan E5. Dit komt overeen met diverse studies die een meerverbruik van rond de 2% vonden bij tests met E10 en E5. Wanneer u vervolgens 98E5 tankt van een premium kwaliteit, en in veel gevallen zelfs volledig vrij van bio-ethanol, kan dat misschien nog een fractie beter rendement opleveren. Maar ook hier zitten geen hele grote verschillen in.
 
Ik begrijp uw reactie maar E10 is al veel langer in de markt gezet zoals in Duitsland, België en zeker al een geruime tijd in Frankrijk. Maar met bij benadering zo'n 7 miljoen benzine auto's in Nederland én de langere gebruikerservaringen vanuit het buitenland, komen we eigenlijk dergelijke geluiden van een buitensporig meerverbruik niet tegen. E10 is vanaf 1 oktober definitief aan de pomp te koop en wanneer we na ruim drie maanden de balans opmaken, lijkt het allemaal geruisloos te verlopen zonder klachten.