Dilemma

Vraag gesteld door J. Niese op 13 december 2019

Mijn auto is een Renault Grand Tour uit 2007 - 15 DCI -, nieuw gekocht, goed onderhouden en gepoetst, 387.000 km. Zou zo de showroom in kunnen, gebruikt geen olie en rijdt nog met de originele koppelingsplaten. Ben er zeer content mee en buiten normaal onderhoud nooit gekke dingen meegemaakt. Echter, bij de 400.000 beurt moet de distributieriem worden vervangen en bij de APK keuring dit jaar is gebleken dat waarschijnlijk de koplampen vervangen moeten worden. Incl. een onderhoudsbeurt (bij de laatst gehouden winter check was alles ok) zal dat uitkomen op ongeveer €2000,= denk ik zo. De auto heeft geen roetfilter dus de wegenbelasting komt volgend jaar op €120,= P/mnd.

Met 16.000 km p/jaar zou ik toch nog quitte spelen met verhouding, dieselprijs, benzine en heb nauwelijks afschrijving meer. Ik rijd niet zo veel meer omdat ik recent met pensioen ben maar denk wel aan die 16.000 km p/jaar te komen.

Met mijn verstand zeg ik; ik heb geweldig goed gereden en geluk gehad met zo’n auto; maar gezien de hoge km stand, stoppen ermee voor ik de ene reparatie na de ander krijg. Echter als ik aan het rijden ben denk ik weer van; je bent toch stapelgek om zo’n auto weg te doen zo geweldig goed en zuinig als ‘t rijdt. Ik heb er altijd vertrouwen in gehad en heb dat nog steeds en zou er het liefs mee door willen rijden.

Het is nu mijn verstand en gevoel tegen elkaar in. Ik zou graag uw mening willen weten.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt zich af of het verstandig is de aangekondigde werkzaamheden nog uit te laten voeren óf dat het toch beter is uw Renault weg te doen.

Ik begrijp uw dilema. Het lastige is altijd in een dergelijke situatie in te schatten wanneer een auto de ''bodemloze put'' fase heeft bereikt óf dat een investering nog vele betrouwbare gebruiksjaren kan garanderen.

Gezien met name de zeer respectabele kilometrage denk ik niet dat na de aankomende grote beurt met distributie, je er zomaar vanuit kunt gaan dat u daar zonder noemenswaardige ingrepen nog de nodige jaren mee vooruit kunt. Het is toch best aannemelijk dat wanneer uw Renault de vier ton heeft aangetikt die koppeling tóch 'n keer aan de beurt is. Dat zou ook een aandrijfas kunnen zijn, wiellagers, een dynamo of aircopomp. En zo kan ik natuurlijk nog een paar handen vol onderdelen bedenken die aan slijtage onderhevig zijn en dan is vier ton best een tellerstand waarbij je weleens van de ene naar de andere investering gaat. En dan zien we heel vaak dat er bijna geen weg terug is omdat er al zoveel geld in gepompt is.

Dat is zeker nu niet het geval maar dat gevaar is er nadrukkelijk méér dan bij bijvoorbeeld de helft van deze kilometerstand. Ik begrijp de strijd tussen verstand en gevoel maar wanneer ik met gepaste afstand dit heel rationeel bekijk, zou wat mij betreft vóór de aankomende investering het beter zijn te kijken naar een vervangende auto en dat geld daar voor te gebruiken.

De fijnstoftoeslag speelt op de achtergrond misschien ook een rol en vermoedelijk zal het gat tussen de literprijs diesel en benzine ook steeds kleiner worden. Natuurlijk is zo lang mogelijk doorrijden economisch gezien de beste optie. Maar het moment dat de portemonnee getrokken moet worden voor groot en prijzig onderhoud gaat de tellerstand ook een rol spelen. En dan is misschien de meest verstandige beslissing inruilen op termijn de beste keuze.