Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Vervanging pakking distributiedeksel

Vraag gesteld door op 7 november 2019

In juli 2018 hebben we een Clio Estate gekocht uit 2017, met een km stand van 27.000. In nov 2018 gaan we voor een onderhoudsbeurt terug naar de dealer. De kosten bedragen 2200 euro waarvan 1100 voor vervanging van de pakking distributiedeksel vanwege olielekkage. Ook de remblokken en schijven ad 392 euro moeten vervangen worden. Als service bij de koop van de auto is deze geheel nagekeken. We hebben al die tijd geen problemen gesignaleerd. Ik heb de reparatie nog niet uit laten voeren. Ik val net buiten de garantie. Heb ik juridisch een poot om op de staan?

Antwoord van Lisette

Antwoord van Lisette

ANWB Expert

U heeft in juli 2018 een Clio Estate gekocht, bouwjaar 2017, kilometerstand 27.000. Bij een onderhoudsbeurt blijkt dat er verschillende reparaties moeten plaatsvinden voor een bedrag van € 2.200. U heeft geen garantie meer en niet eerder problemen gehad met de auto. U vraagt wat uw rechten zijn.

Non-conformiteit

Ook al heeft u geen (fabrieks- of importeurs)garantie meer op de auto, u kunt wel een beroep doen op non-conformiteit, ook wel ‘wettelijke garantie’ genoemd. Volgens de wet heeft de koper recht op een deugdelijk product. Dat wil zeggen dat u recht hebt op een auto die voldoet aan de redelijke verwachtingen die u op grond van de koopovereenkomst mocht hebben. Wat u precies mag verwachten, is onder meer afhankelijk van het bouwjaar van de auto, het aantal kilometers dat met de auto is gereden en de prijs die u ervoor heeft betaald. In ieder geval moet de auto geschikt zijn voor een normaal gebruik.

Wanneer er sprake is van een ondeugdelijk, non-conform, product, heeft u recht op kosteloze reparatie (van onderdelen) of vervanging (van onderdelen) door de verkoper. Wanneer de gebreken zijn ontstaan door uw toedoen , bijvoorbeeld door uw rijstijl, komen de kosten van reparatie of vervanging voor rekening van de koper.

Aansprakelijkheid

U heeft geen garantie meer op uw auto. Ik ga ervan uit dat de onderhoudsbeurt in november dit jaar heeft plaatsgevonden. U moet daarom aantonen dat sprake is van een  ondeugdelijk, non-conform product. Volgens onze technisch expert had u niet hoeven te verwachten dat de pakking van de distributiedeksel vanwege olielekkage nu al kapot zou gaan.

Voor wat de remblokken en –schijven ligt dit anders. Ik weet niet wat de kilometerstand van uw auto nu is, maar remblokken zouden zo’n 50.000 km mee moeten gaan en remschijven zo’n 100.000 km. De vraag is dus of dit gebrek non-conform is.

Wanneer de onderhoudsbeurt toch in november 2018 heeft plaatsgevonden, geldt wat anders. De gebreken hebben zich dan binnen 6 maanden na de koop voorgedaan. In dat geval moet de verkoper bewijzen dat uw auto niet gebrekkig is of dat het te wijten is aan u, bijvoorbeeld door slijtage door uw rijstijl.

Conclusie

U kunt de verkoper aansprakelijk stellen en kosteloos herstel eisen. Als de verkoper bewijst dat de oorzaak van het gebrek bij u ligt, dan moet u de kosten van reparatie betalen. Voor het aansprakelijk stellen kunt u gebruik maken van ons stappenplan.

Meer informatie over klachten na aankoop en garantie vindt u op onze website.