Stank koelvloeistof na vervanging distributieriem en waterpomp

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 11 november 2019

Ik heb 11 oktober 2019 Dacia Duster uit 2011 naar garage gebracht voor vervanging distributieriem. Waterpomp is ook vervangen. Sindsdien ruikt het regelmatig naar koelvloeistof in de auto.

Omdat ik hier niet goed tegen kan (slaat op ogen, hoofdpijn) teruggegaan naar garage. Zij geven aan dat niets lekt omdat het peil hetzelfde blijft. Auto aan onderkant schoon laten spuiten om eventuele restanten te verwijderen. Helpt ook niet. Waar kan dit aan liggen en wat kan ik nog doen (behalve auto verkopen en een andere aanschaffen)? Is dit ergens te controleren?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft last van de geur van koelvloeistof in de auto nadat de waterpomp is vervangen.

Een koelwaterlekkage onder de motorkap en de geur daarvan, zal niet zo gauw het interieur bereiken. In ieder geval niet wanneer de lekkage ook niet door een overduidelijk koelwaterverlies wordt bevestigd. In het interieur bevindt zich wel de kachelradiateur en de verdamper van de airco. De laatsgenoemde kan natuurlijk wel een bepaalde geur en stof afgeven door ontstane bacterië groei op de verdamper en kan vervelende gevolgen hebben voor de berijder zoals geiriteerde ogen. Deze verdamper kan ook nog koudemiddel van de airco lekken met ook soortgelijke irritatie.

Wanneer er echter overduidelijk sprake is van de geur van koelvloeistof zou de kachelradiateur mogelijk wat kunnen lekken. Dat kan een hele kleine lekkage zijn waarbij je niet altijd een nadrukkelijk verlies van koelvloeistof hoeft op te merken. De lekkage kan wel een weeige, zoete en zware geur afgeven met soortegelijke irritatie als gevolg. Dus eerlijk gezegd vraag ik me af of er wel een relatie is met de onlangs vervangen waterpomp wanneer alles inmiddels is schoongemaakt en het ook niet logisch is dat dit via het interieur binnekomt.

Misschien zou u dit bij de dealer nogmaals onder de aandacht kunnen brengen en de genoemde mogelijk oorzaken aandragen. Misschien dat de aandacht te veel is gegaan naar de waterpomp en niet naar een oorzaak mogelijk in het interieur.