Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Rokende uitlaat

Vraag gesteld door G. Huberts op 11 november 2019

Ik ben in het bezit van een Fiat Punto evo diesel met roetfilter. Destijds bij aanschaf van de nieuwe wagen in oktober 2011 is mij verteld dat iedere 500-600 km het roetfilter wordt schoongekrabd. De kilometerstand is nu 225.000. Sinds meer dan een jaar merk ik dat er bij het schoonbranden een grijze rookpluim achter de auto hangt. Eerst een beetje, maar het wordt steeds meer en het schoonbranden gaat in toenemende mate met steeds kortere intervallen. Nu soms om de 100 km. De rookontwikkeling is dusdanig dat achter mij rijdende auto’s op grote afstand blijven.

De garage geeft aan dat zolang er geen waarschuwingslampjes branden er niets aan de hand is. Afgezien van het hogere verbruik bij het schoonbranden geeft het geen zeker en veilig gevoel met dergelijke rookpluimen te rijden. Graag advies.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw Fiat Punto diesel regenereert inmiddels iedere 100 km met een flinke witte pluim uit de uitlaat.

Mogelijk moet u toch denken aan een inmiddels verzadigd roetfilter. Als het gebruik niet anders is dan de voorafgaande jaren, is de frequentie van regenereren in dit stadium wel erg kort op elkaar. Vermoedelijk is het filter zodanig verzadigd dat het regenereren nog maar een klein effect heeft en binnen de kortste keren weer herhaald moet worden. Dat hoeft niet per se als een storing opgemerkt te worden in dit stadium.

U zou contact op kunnen nemen met een dieselspecialist en hen de situatie voorleggen. Mogelijk biedt men aan de filter te demonteren en onder hoge druk te reinigen in relatie tot de omschreven klacht. Gezien de kilometerstand geen buitensporige ingreep en zou uw eigen garage ook altijd het de- en monteren van de roetfilter kunnen verzorgen. Maar het feit dat iedere 100 km het regeneratie proces wordt opgestart over een relatief lange periode, lijkt het op een inmiddels met as té vervuild filter.