Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Lekke koppakking

Vraag gesteld door M. Broekman op 9 november 2019

Ik heb een Volvo V70 (D5) uit 2002. Ik vermoed dat de koppakking stuk is maar ik weet het niet zeker. Hij lekte fors koelvloeistof. Dit bleek aanvankelijk de waterpomp te zijn. Nadat deze vervangen was bleek deze ook stuk te zijn. Er liep koelvloeistof langs het asje van het tandwiel.

Maar de klachten bleven. Er verdwijnt steeds koelvloeistof. De koelvloeistof is helder, er zit geen olie bij. En de olie is goed, er is geen "mayonaise" zichtbaar in de olie. Wel komt er wat damp uit het expansievat als de dop er van af is. Ruikt naar uitlaatgas, maar ben niet 100% zeker. Er komt ook geen witte rook uit de uitlaat. Wel is de intercooler stuk. EGR (koeler) is pas vervangen en lekt niet.

Het is een groot raadsel voor mij waarom en waar naartoe de koelvloeistof verdwijnt. Het niveau van de koelvloeistof schommelt ook. Soms is de koelvloeistof onder het niveau, even later weer normaal (tijdens rijden). Iemand een idee?!

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw Volvo V70 verliest koelwater en u vraagt zich af waar dat zou kunnen blijven.

Een uitwendige lekkage is kennelijk niet aan de orde en dan moet het hier wel gaan om een inwendige lekkage. Dan gaat wat oorzaak betreft het vermoeden al gauw richting de cilinderkop of koppakking. Dat hoeft niet altijd zichtbaar te zijn in de vorm van olie bij het koelwater of andersom. Witte rook uit de uitlaat hoeft ook niet altijd opgemerkt te worden wanneer de lekkage nog relatief beperkt is. Dus mogelijk kan er toch sprake zijn van uitlaatgassen in het exepansietankje met ook de verklaring waarom het niveau zou kunnen schommelen. Om het zeker te weten zou u bij een garage kunnen informeren een koppakkingstest te laten uitvoeren.

Met een speciale snuiver kunnen ze met een chemische vloeistof testen of er uitlaatgassen in het koelsysteem terecht komen. Wanneer dat ook daadwerkelijk het geval blijkt zal de cilinderkop toch definitief gedemonteerd worden. Misschien valt een lekkage aan de koppakking dan al snel op óf moet de cilinderkop afgeperst worden. Daar kan immers ook een scheurtje in zitten.