Kachel Golf4 wordt opeens niet meer/nauwelijks warm

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 17 november 2019

Sinds kort wordt de kachel van mijn Golf 4/1999/1.6 automaat niet meer warm. Kortgeleden is de thermostaat vervangen omdat de motor niet goed meer op temperatuur kwam. Direct daarna heeft de kachel wel gewoon gewerkt, motor kwam ook mooi op temperatuur. Dat probleem was dus opgelost.

Nu (na ongeveer een week/250 km) werkt de kachel opeens niet meer, hij wordt niet/nauwelijks warm als ik de regelknop op het heetst zet. Zelf even onder de kap gedoken, ik vermoedde wellicht een luchtbel in het koelsysteem? Misschien niet goed ontlucht nadat de thermostaat vervangen is? Wel vreemd toch, dat zich dat dan pas openbaart na 250 km? Maar goed, toch maar even ‘fout zoeken’. Ik heb de motor stationair laten draaien, kachel op warm, blower volledig aan en dop vh expansivat er voorzichtig af gedraaid: begon flink te borrelen en bij wat gas geven kwam het koelwater omhoog en het expansivat overstroomde. Dan weer even stationair laten draaien, koelwater daalde weer en kwam nu onder het minimum (aangezien hij overstroomd was denk ik) dus maar weer bijgevuld. Alles helaas zonder resultaat, nog steeds koude lucht uit de kachel!

Wat kan er hier aan de hand zijn? Toch nog lucht in het systeem, of kan er toch iets anders aan de hand zijn?

NB. Koelwater is schoon, maar de binnenkant van de oliedop echter wel flink wat slurry/mayo substantie. Als ik een paar keer goed in de dikste slang van de koelvloeistof knijp, voel ik weinig en zie ik niets gebeuren in het expansievat.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U geeft aan dat de kachel van uw VW Golf uit 1999 nauwelijks nog warm wordt.

Na vervanging van de thermostaat kan er best sprake zijn van een luchtbel die in het koelsysteem is gaan zweven. Het kan dan voorkomen dat er ineens geen warmte meer terecht komt in de kachelradiateur. Soms kan het lastig zijn de luchtbel eruit te krijgen. De beste methode is dan de auto met de neus omhoog te zetten. Dus bijvoorbeeld aan de voorzijde opkrikken, warm laten draaien en inderdaad zo hier en daar in koelwaterslangen knijpen met uiteraard de kachel op heet. Maar er kan ook zeker iets anders aan de hand zijn. De besmeurde dop van het expansietankje doet vermoeden dat er mogelijk iets met de koppakking aan de hand is. Dat kan ook soortgelijke symptomen veroorzaken zoals door u omschreven.

Misschien dat de nieuwe thermostaat en destijds weer afvullen van het koelsysteem slechts de indruk gaf dat het temperatuur probleem was opgelost maar dat de daadwerkelijke oorzaak toch wat dieper in de motor zit. Misschien zou u kunnen overwegen een koppakking test te laten uitvoeren voor de zekerheid. De meeste garagebedrijven hebben daar een tester voor die CO2 in het koelsysteem kan ontdekken wanneer er dus uitlaatgassen in terecht komen via een lekke koppakking. En dan heb je feitelijk ook het effect van luchtbellen en opborrelende expansietankjes.