Betere retrofit roetfilter?

Vraag gesteld door J.F.M. de Caluwe op 29 november 2019

In een antwoord op de vraag over het plaatsen van een retrofit roetfilter geeft u aan dat de op dit moment verkrijgbare retrofit roetfilters als ze nieuw zijn een uitstoot van roetdeeltjes hebben van maximaal 0.025 gr/km. Dat is dus onvoldoende voor de grens van 0,005 gr/km die gesteld is voor de verhoging van de MRB in 2020.

Verder vind ik het vreemd dat in de RDW-registratie wel wordt aangegeven als een roetfilter verwijderd is, maar je niet een achteraf geplaatst filter kunt registreren. Dit kan via de apk toch eenvoudig gecontroleerd worden.

Nu is mijn vraag:

  1. Zijn er intussen al betere filters beschikbaar? Blijkbaar zijn ze er wel voor de nieuwere diesels.
  2. Zo ja, hoe groot acht u de kans dat na plaatsing van een filter er bij de RDW de mogelijkheid komt om voertuiggegevens aan te passen?

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert
U heeft een vraag over roetfilters.
 
De 'prestaties' van een retrofit filter zijn ten opzichte van een af-fabriek filter beperkt. Dat ligt niet aan de kwaliteit van het filter zelf, maar aan de technische constructie. Een regeneratiesysteem ontbreekt, het is een open filter.

De roetuitstoot wordt gereduceerd maar blijft nog altijd 5x zoveel als van een nieuwere diesel met af-fabriek roetfilter. Ook is de uitstoot van stikstofoxide vele malen lager bij een nieuwere diesel. Achteraf ingebouwde filters gaan niet geregistreerd worden.