Trekcapaciteit automaat t.o.v. handbak

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 18 oktober 2019

Mijn Toyota Avensis 2.0 multidrive uit 2011 mag geremd 1800 kg trekken. Dezelfde auto met handbak 1500 kg. Voor mezelf dacht ik dat te kunnen verklaren door de vloeistofkoppeling die meer slip verdraagt dan een droge-plaat koppeling. Met name bij het wegrijden op een helling.
Echter: tot mijn verbazing zie ik in de rekentool op de ANWB-site dat er aan de versie met handbak (iets) betere prestaties worden toegeschreven als het gaat om het wegrijden op een helling.
Ik ben benieuwd wat daar de reden van is.

Antwoord van Menno

ANWB Expert

Hartelijk dank voor uw e-mail.

Bij een auto met handbak is het, als de nood echt aan de man komt, mogelijk met slippende wielen weg te rijden. Je kunt dan, bij wegrijden vanuit stilstand, eerst het toerental van de motor verhogen tot het toerental van het maximum koppel en dan heel snel de koppeling lossen. De wielen zullen doorslippen maar de motor gaat ook snel oppakken en wegrijden wordt mogelijk.

Met de automaat (CVT) is dat niet mogelijk en dus zal het lastiger zijn snel het toerental waarbij het maximum koppel geleverd wordt te bereiken. Verder kan er in de CVT inderdaad behoorlijk wat slip ontstaan, mogelijk wordt het over te brengen motorkoppel dan juist beperkt om oververhitting te voorkomen.

De rekentool op de site neemt deze karakteristieken mee bij het beoordelen van de te verwachten prestaties op hellingen.