Rechten bij non-comformiteit bij aankoop tweedehands auto

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 23 oktober 2019

We hebben een tweedehands auto aangeschaft. Na de eerste rit blijken al problemen (motorlampje), opgelost met koelvloeistof bijvullen. Na de tweede rit problemen met de versnellingsbak. Auto ging niet meer in versnelling. Contact opgenomen met autobedrijf en zij hebben keurig iemand langs gestuurd om de auto op te halen en drie dagen later was het 'gerepareerd'.
Tijdens de eerste rit daarna wederom een probleem, nu viel het vermogen weg en kon nog maximaal 30km/u gereden worden.
Garage heeft wederom aangeboden ernaar te kijken, maar inmiddels 3 van de 3 keer problemen gehad dat we met de auto hebben gereden. Eerlijk gezegd is het vertrouwen weg dat dit nog goed gaat komen.
Door de behulpzaamheid van de garage hebben we wel het gevoel dat ze non-comformiteit erkennen, maar kunnen wij ze ook dwingen de verkoop ongedaan te maken? Of zijn zij alleen maar verplicht te blijven aanbieden om het te 'repareren'? Ondertussen is dit voor ons allemaal tijd en stress, omdat we een auto missen.
 

Antwoord van Henny

ANWB Expert

Recent heeft u een tweedehands auto gekocht, waar al direct problemen mee waren. Nu is de auto al voor de 3e keer terug naar de garage. De garage handelt netjes,  maar u bent het vertrouwen kwijt in deze auto.  Uw vraag is of u de koop kunt ontbinden.

(Non) conformiteit of wettelijke garantie
Wanneer u een tweedehands auto koopt, mag u verwachten dat deze auto de eigenschappen bezit voor veilig en normaal gebruik. Voldoet de auto niet aan de redelijke verwachtingen dan is er sprake van non-conformiteit. Factoren die bepalend zijn voor wat u mag verwachten van een auto zijn o.a.: leeftijd van de auto, koopprijs van de auto in relatie tot de nieuwprijs, waar u de auto kocht, eventuele garantie en de informatie die door de verkoper is verstrekt over de auto.
Voldoet de auto niet aan de eigenschappen die u op grond van de overeenkomst mocht verwachten, dan kunt u van de verkoper herstel of vervanging eisen.  
 
Reparatie of vervanging
Als de auto niet voldoet aan de verwachtingen dan kunt u de verkoper aansprakelijk stellen door middel van een brief.  Er zijn de volgende mogelijkheden. De wet geeft de koper de keuze tussen reparatie of vervanging van het voertuig.  Maar als reparatie gelet op  de waarde van het voertuig niet redelijk is,  dan mag de verkoper reparatie weigeren.  De verkoper mag vervanging weigeren als het om een klein gebrek gaat dat makkelijk te herstellen is.
Komt het gebrek na reparatie steeds terug,  dan kunt u de overeenkomst ontbinden.

Ontbinding
Ontbinding van de koopovereenkomst betekent dat de verkoper u de koopprijs terugbetaalt en u het voertuig teruggeeft.  Ontbinding van de koopovereenkomst kan alleen als:
- reparatie of vervanging niet mogelijk is
-de verkoper het voertuig niet wil repareren of vervangen
-reparatie of vervanging niet binnen een redelijke termijn kan plaatsvinden
-herhaalde reparatie niet afdoende blijkt
-het gebrek zo ernstig is dat het normaal gebruik van het voertuig in de weg staat.

Ik adviseer u eerst eens met de verkoper te gaan praten over een oplossing.

Op onze website vindt u het stappenplan bij gebreken bij klachten na aankoop