Nieuwe auto's zonder achterlichten

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 11 oktober 2019

Waarom hebben de nieuwste auto's geen achterlichten meer als het voor wel brandt? Is dat veiliger of gemakzucht? Vind het niks. Achter is beter voor verkeer. 

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft een vraag over dagrijlichten in combinatie met de achterlichten.

Dagrijlichten zijn bedoeld om een auto overdag, en als het zicht niét belemmerd wordt door mist of neerslag, beter zichtbaar te maken. Bij de eerste auto's die zijn uitgerust werd alleen de dagrijverlichting (voorzijde auto, verplicht op auto's vanaf typegoedkeuring 2011) geactiveerd. De achterlichten brandden niet.

Bij slecht zicht overdag moet handmatig dimlicht ingeschakeld worden. In de praktijk gebeurt dat niet altijd, en blijft een automobilist met dagrijlichten rijden, dus zonder achterlichten. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren.
Intussen heeft dat meer personen en instanties beziggehouden. Dit leidde tot een wijziging in de regelgeving: bij auto's die na 30 januari 2015 hun typegoedkeuring hebben gekregen mogen de achterlichten tegelijkertijd met dagrijlicht branden. Dat werkt niet met terugwerkende kracht: auto's waarbij de achterlichten niet gelijktijdig met dagrijlichten branden, hoeven niet te worden aangepast, maar het mag wel. Het wisselt overigens wel per merk en type auto of achteraf-aanpassing mogelijk is.

Bij slecht zicht (neerslag, mist) en bij schemer/donker is dimlicht nog steeds de verplichte verlichting. Het dagrijlicht is zeker in die situaties geen vervanger van het dimlicht.