Navigatie werkt niet na update 2019

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 20 oktober 2019

Ik heb bij de Ford dealer onderhoud (Ford Focus 2012) laten plegen in okt voor € 268,-, vervolgens werd er lekken van klepdeksels geconstateerd ook voor € 400,- laten repareren. Ik zag aanbieding voor update navigatie ad € 99,- omdat navigatie 2017 niet meer de juiste weg herkende in buurten waar wegen vernieuwd werd. Tevens nwe wisserbladen vervangen voor € 45,-.

De oude navigatie 2017 inclusief GPS werkte goed, geen storingsmeldingen. Na de update van 2019 heb ik de rekening betaald en ben toen zonder navigatie aan huiswaarts gekeerd. Toen mijn vrouw en dochter in de Ford Focus reden, merkten zij dat er een streep stond door GPS en konden zij de navigatie niet meer gebruiken, scherm ging zelfs kuren vertonen en ging op zwart.

Ik terug op de zaterdagmorgen naar Fordgarage, was nog één monteur beschikbaar die probeerde een diagnose te maken van wat er mis kon gaan. Deze man kwam hier niet uit en verwees mij naar de specialisten die wel doordeweeks werkten. De accupool was losgemaakt door de monteur en naderhand weer bevestigd. Die maandag daarop werd de diagnose door de aanwezige specialist gemaakt en van de receptie kreeg ik te horen, dat herstel mij nog eens € 362,-zou gaan kosten!

Mijn vraag: Als ik mijn auto met een werkend navigatiesysteem naar de garage breng voor een update naar 2019, degeen aan de receptie int de rekening, meldt vervolgens niets van de niet-werkende GPS dan is naar mijn mening in de garage op de een of andere manier een fout gemaakt door de monteur, waar ik niet verantwoordelijk voor ben. Is het dan terecht dat mij zomaar een rekening buiten mijn schuld om gepresenteerd wordt door de receptie om het ontstane euvel te verhelpen.Graag uw expertmening svp?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft bij de Ford dealer gebruik gemaakt van het aanbod om het geïntegreerde navigatiesysteem van uw Ford Focus (2012) te updaten. Na de update bleek het navigatiesysteem in zijn geheel niet meer te functioneren. Voor de update functioneerde het navigatiesysteenaar behoren. De dealer wil het gebrek aan het navigatiesysteem verhelpen tegen betaling van € 362,-. U vraagt zich af wat uw rechtspositie is.

BOVAG-garantie

Nu het navigatiesysteem na de update door de dealer niet meer functioneert - en voor de update naar behoren functioneerde - maakt, dat de dealer de kosten voor de benodigde reparatie op grond van artikel 15 BOVAG-reparatie- en onderhoudsgarantie voor zijn rekening behoort te nemen. Vind het bovendien klantonvriendelijk dat de monteur u de auto heeft afgeleverd zonder eerst de goede werking van de uitgevoerde update te testen.

Rechtsbijstand

Beschikt u over rechtsbijstand? Schakel deze in indien de dealer voet bij stuk houdt.

Geschillencommissie

Geschillen met een BOVAG aangesloten autobedrijf kunt u ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie over klachten na reparatie en onderhoud vindt u op onze website.