Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Herstel flinke roestvorming

Vraag gesteld door H. Hendriks op 31 oktober 2019

Het betreft een Volvo XC70 uit 2006. Bij toeval heb ik ontdekt dat de bovenkant van de 4 portieren, onder de rubbers, flinke roest vertoont. Ook bij een andere Volvo van hetzelfde type is op dezelfde plaats roestvorming geconstateerd. Het lijkt op een constructiefout, dit was ook de gedachte van de vestigingsmanager van onze dealer. De dealer heeft een schadeherstelbedrijven (sternpoint) gevraagd offerte te doen voor herstel. Kosten 1450 euro. Afgelopen 2 jaren heb ik al voor zo’n 5000 euro aan de auto uitgegeven aan reparatie. Mijn vragen zijn: a. Wat raadt u mij aan te doen? b. Kan herstel wel zodanig geschieden dat nadien deze roestvorming niet weer optreedt?

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Uw Volvo XC70 uit 2006 vertoont roest aan de bovenzijde van de protieren. Als er na 14 jaar roest optreedt kan je niet meer spreken van een constructiefout. U geeft aan dat u de afgelopen 2 jaar ongeveer € 5.000,- hebt uitgegeven aan onderhoud en reparaties en vraagt nu wat verstandig is.

Als een auto ouder wordt, gaat de afschrijving per jaar naar beneden maar de kosten van onderhoud en reparatie omhoog.

Om u een advies te geven wat te doen is het belangrijk te weten wat de staat van onderhoud, uitvoering XC70 en kilometerstand op dit moment is en wat er de afgelopen jaren gerepareerd is.

Om de vraag te beantwoorden of de roest na reparatie wegblijft en hoe lang de roest dan wegblijft zult u bij het schadebedrijf moeten vragen. Het schadeherstelbedrijf en uw dealer kunnen uw vragen dus beantwoorden omdat zij de staat van uw auto op dit moment weten.

Als u een onafhankelijk advies wilt kunt u de auto laten keuren door DEKRA.