valt accu onder wettelijke garantie?

Vraag gesteld door nettebet op 27 november 2017

We hebben een auto van 4 jaar gekocht, 120k op de teller. Na 3 weken start hij niet: anwb pechhulp gebeld en het blijkt de accu te zijn. Gelukkig hebben we de meest uitgebreide autotrust verzekering genomen. Daar blijkt de accu niet bij gedekt te zijn (er stond in de voorwaarden dat onderhoudsonderdelen niet gedekt waren. Ik dacht aan filters etc. De accu blijkt daar, in de nog kleinere lettertjes, ook onder te vallen).
Er is echter ook een wettelijke "garantie", dat een aankoop deugdelijk moet zijn. Valt dit daar onder?
De verkoper komt ons tegemoet door hem voor 100 euro te vervangen. Is dat redelijk, of zou ik meer moeten verwachten?
Het is een auto met start-stop systeem, dus daarmee ook een vrij dure accu.

Antwoord van David

ANWB Expert

.Drie weken na de aankoop van uw tweedehands auto bleek de accu defect. U vraagt of u een beroep kunt doen op non-conformiteit.

De wet geeft inderdaad aan dat u als consument redelijke verwachtingen mag hebben van het product dat u koopt. Deze verwachtingen hangen onder meer af van het bouwjaar, onderhoud, kilometerstand en het gebrek zelf. Er is geen vaste levensduur van een accu, maar meestal is dat zo ongeveer tussen de 4 - 10 jaar.

Nu dit probleem zich zo snel na aankoop - binnen zes maanden na levering - heeft geopenbaard, ligt de bewijslast om aan te tonen dat dit gebrek bij levering nog niet aanwezig was, bij de verkoper. Het is de vraag of u van een auto van dit bouwjaar en met deze kilometerstand mag verwachten dat de accu nog langere tijd meegaat.

In dit geval kunt u proberen een beroep te doen op non-conformiteit, maar als de verkoper hiermee niet akkoord gaat, dan zou u een juridische procedure moeten starten en daarvoor ook extra kosten moeten maken.

In ons stappenplan leest u hoe u de verkoper kunt aanspreken.