Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Radio/navigate defect na vervanging accu in Ford Focus Limited Edition (2010)

Vraag gesteld door Dell op 5 april 2017

Ik wil nog even terugkomen op dit probleem, waarover ik op 19-12-2016 een vraag heb gesteld op dit forum, dit omdat de garage weigert de totale reparatie voor haar rekening te nemen. Nadat geconstateerd was dat de radio het niet meer deed, werd mij verteld dat dit vaker voorkwam en dat een andere radio € 540,00 ex. btw zou gaan kosten. Ik ben vooraf niet op de hoogte gesteld dat dit eventueel zou kunnen gebeuren. Ik heb toen meteen gesteld dat ik niet van plan was om deze schade voor mijn rekening te nemen en ben derhalve weggereden omdat ik naar mijn werk moest. De volgende dag werd ik benaderd door dhr. Georg van Schurer-Kamphuis met het voorstel dat als ik € 250,00 zou betalen , zij dan de rest voor hun rekening zouden nemen. In eerste instantie heb ik dit geweigerd omdat ik nog steeds van mening was dat ik aan dit probleem totaal geen schuld had. Om niet weken/maanden zonder radio/navigatie etc. te moeten rondrijden, heb ik gezegd dat ik hiermee akkoord ging, doch met dien verstande dat als ik kon aantonen dat zij volledig aansprakelijk waren voor de ontstane schade, dat zij die € 250,00 zouden terugbetalen. Hierna hun antwoord tussen haakjes: (Op zich vanzelfsprekend maar dit bewijs graag schriftelijk.) Zij hebben mijn radio opgestuurd en ik ging ervan uit, dat ik een andere (nieuwe?) radio zou krijgen, zeker gezien het forse bedrag. Na plm. 3 weken kreeg ik bericht dat de radio retour was, er nog steeds van uitgaande dat ik een andere had gekregen. Bij het inbouwen zag ik dat de keycode hetzelfde was als van mijn (kapotte) radio, ook de radiozenders, reisdoelen (navigatie) waren nog aanwezig en zelfs de cd zat nog in de speler. Al met al was mijn radio dus gerepareerd. Op zich niets mis mee natuurlijk, maar ik begin mij nu wel af te vragen hoe zij van tevoren kunnen zeggen dat ik €250,00 moet betalen, terwijl op dat moment nog helemaal niet duidelijk was wat er precies stuk was. Ook zeggen zij dat zij niet de hele schade willen betalen, omdat zij al het leeuwendeel hebben betaald. Het zou volgens mij wel zo netjes geweest zijn, als zij mij de reparatienota hadden getoond waaruit had gebleken wat er nou precies kapot was gegaan. Het is toch vreemd dat je betaald voor een reparatie, terwijl je niet weet wat er gerepareerd is.Volgens Ford was het defect een zgn. RAM storing, wat dit dan ook moge zijn. Als dit het geval was en het is vervangen, hoe kunnen alle gegevens dan nog in de radio aanwezig zijn? En al zou het RAM geheugen zijn vervangen, wat kost electronica tegenwoordig nog? Ook schermen zij nu met het gegeven dat dit probleem alleen in auto's met bouwjaar 1 juni 2008 tot 1 juni 2009 zou kunnen voorkomen en dat dit de reden was dat zij mij niet van tevoren hebben gewezen op het feit dat dit probleem zou kunnen optreden. Ten tijde van het vervangen van de accu is dit helemaal niet ter sprake gekomen, dus dit is wijsheid achteraf. Ik heb nog wel de BOVAG ingeschakeld (hulpbijklachten), doch zij fungeren alleen als doorgeefluik en kunnen geen bindende uitspraken doen. Ik heb een tijdje gespeeld met de gedachte om het erbij te laten zitten, maar het zit mij gewoon niet lekker, dus vandaar deze (lange) uiteenzetting. Ik heb helaas geen rechtsbijstandverzekering, dus wat zou volgens U het beste kunnen zijn om te doen. Geschillencommissie / Consumentenbond? (al vele jaren lid) en zou dit ook nog iets positiefs kunnen opleveren. Alvast bedankt voor Uw reactie.

Antwoord van Marika

Antwoord van Marika

ANWB Expert

Nadat de dealer de accu heeft vervangen in uw auto zijn er radio/navigatieproblemen ontstaan. De dealer wil de helft van de reparatiekosten dragen. U bent het daar niet mee eens.

De dealer geeft aan dat het radio/navigatieprobleem vaker voorkomt na vervanging van de accu. Desondanks hebt u recht op een deugdelijke reparatie. U hoeft niet te verwachten dat bij de vervanging van een accu een dergelijk probleem ontstaat. U heeft daarom recht op kosteloos herstel.

U bent akkoord gegaan met het voorstel van de garage dat zij de helft van de reparatiekosten voor hun rekening nemen. Alleen als u kunt bewijzen dat u onder voorbehoud akkoord bent gegaan met dit voorstel, kunt u er op terugkomen.

Meer informatie over reparatie en onderhoud vindt u op onze website.