Peugeot 2008 bouwjaar 2009 Kenteken 23-JJH-1 Emissie storing

Vraag gesteld door Klaas de Vries op 14 september 2016

Sinds begin dit jaar brand het lampje "Emmisie"storing. Resetten geeft geen oplossing. Ook is het weleens spontaan uitgegaan om na enige tijd weer te gaan branden. Het vervelende is dat de turbo onbetrouwbaar werkt. Soms wel en soms niet. In eerste instantie stelde Peugeot dat er een software up-date zat aan te komen. Nu stelt Peugeot dat deze er voorlopig niet inzit.
Het voorstel van Peugeot is nu om een uitgebreide diagnose te doen. Dit is wel erg vaag. De motor is 7 jaar oud en Peugeot zou nu toch wel de ervaring moeten hebben om te weten wat de meest waarschijnlijke oorzaak is.
Wie heeft ervaring met deze storing en wat was de oplossing?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over uw Peugeot. Op basis van het vermelde kenteken laat de RDW zien dat het om een 3008 gaat met een 1.6 benzine motor met 110 kW motorvermogen.

Op zich is deze 110 kW motor voor Nederland redelijk opmerkelijk te noemen. Ik kom feitelijk alleen de 1.6 VTI en 1.6 THP motor tegen met respectievelijk 88 en 115 kW. De betreffende motor komen we wel in de 308 tegen maar dus niet bij de 3008.

Gezien het motorvermogen ga ik uit van een THP versie dus mét turbo. Het lampje waar u op doelt is spijtig genoeg geen onbekend verschijnsel. Dit type motor staat bekend om distributie problemen en inwendige vervuiling met een brandend storingslampje als gevolg. Ook hoog olieverbruik is een veel gehoorde klacht. Nader onderzoek is dus nodig voor een definitieve diagnose maar het lijkt erop dat door een opgerekte distributieketting en daardoor afwijkende kleptiming er inwendige motorvervuiling is ontstaan. Peugeot communiceerde in het verleden er het volgende over; "In de media wordt gesproken van bijgeluiden, het branden van controlelampjes en een gebrek aan vermogen. Voor zover er inderdaad sprake is geweest van deze problemen, zijn deze inmiddels opgelost. Sinds de THP-motor in 2007 leverbaar werd, is het productieproces op diverse punten geoptimaliseerd. Deze motor voldoet nu aan de strengste eisen voor wat betreft de kwaliteit en de betrouwbaarheid, voor zowel de huidige als de toekomstige modellen" aldus Peugeot.

Uit de kentekengegevens maak ik op dat u sinds 2013 de eigenaar bent. Misschien dat er vóór uw tijd al is ingegrepen maar niet efficiënt genoeg. In ieder geval ziet het er naar uit dat de distributie vernieuwd moet worden en de motor inwendig gereinigd. U moet dan al gauw denken aan een investering van minimaal richting de 1.500 euro. Hopelijk heeft u de auto via de dealer aangeschaft en kunt hen wijzen op een modificatie aan de distributie die misschien nooit is uitgevoerd.