Advies trekauto

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 14 oktober 2019

Ik ben me aan het orienteren voor een gebruikte auto. Nu is mijn oog gevallen op een Opel Astra 2.0 CDTI van het bouwjaar 2012. Deze auto heeft het vermogen van 121kw/165 pk met een koppel van 350 nm. Energielabel B en  Milieuclassificatie euro 5. 
Ik heb hierover de volgende vragen. Kan ik hiermee met een gerust hart een caravan van maximaal toelaatbaar gewicht 1250 kg trekken? Is het verstandig om nog een gebruikte dieselauto te kopen? Is het verstandig een auto te kopen met een Milieuclassificatie euro 5? Graag uw advies

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U overweegt de aanschaf van een Opel Astra 2.0 CDTI van 2012 die ook goed in staat moet zijn een caravan te trekken van zo'n 1250 kg.

Wat trekprestaties betreft heeft u met het genoemde aantal PK's en koppel een prima trekker voor de caravan staan;
 

  • Wegrijden vanuit stilstand op helling maximaal 17 procent

    Conclusie: zeer goed

     

  • Prestaties bij 80/90 km/u met deze combinatie

    Conclusie: zeer goed

Uw gezonde twijfel omtrent de aanschaf van een diesel is begrijpelijk. De restwaarde van diesel staat behoorlijk onder druk, dat is al enige tijd aan de gang en de verwachting is dat dit nog zal voortduren. Dit is het gevolg van dalende vraag naar dieselauto’s, zowel in Nederland als in het buitenland, waar veel van onze diesels naar toe werden geëxporteerd. De keerzijde is dat de aanschafprijzen van gebruikte dieselauto’s ver onder die van vergelijkbare benzineauto’s liggen. Het is aannemelijk dat er in de nabije toekomst nog meer milieuzoneringsmaatregelen komen. Dit betekent dat er vooral met diesels gebiedsbeperkingen te verwachten zijn. Slechts voor de nieuwste generatie diesels (die voldoen aan euro 6d temp) lijkt de kans op rijverboden in binnensteden klein. Een nieuwe diesel die aan de meest strenge milieuklasse weet te voldoen zal dus niet heel gauw in milieuzones geweerd worden. Maar ook de beoogde euro 5 diesel kent vooralsnog geen aangekondige toegangsbeperkende maatregelen en achten wij de kans niet erg groot dat u daar de komende jaren praktische hindernissen voor gaat tegenkomen.

Blijft nog de vraag of de aanschaf van een diesel dan nog wel financieel verstandig is. Door een steeds kleiner geworden verschil in brandstofprijs tussen een liter diesel en benzine én de steeds verder opgelopen MRB is het omslagpunt ook steeds hoger te komen te liggen. Ik weet niet wat uw jaarkilometrage is maar met ons Autokostenprogramma kunt u op basis van uw gebruik zien wat de kosten zijn en eventueel vergelijken met een overeenkomstige benzine auto. Hopelijk heeft u dan een compleet beeld en kunt u een weloverwogen keuze maken.