Servicebulletin niet in NL geldig

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 29 september 2019

Gezien er geen reactiemogelijkheid is op een vraag ben ik genoodzaakt een vervolgvraag hier te stellen. Wat mij onduidelijk is in het antwoord is waar ik me op moet beroepen als mijn geschil met de fabrikant is.

Ik ben namelijk inmiddels terug naar de verkoper gegaan, en deze acht de schade acceptabel gezien de stuurkolom nog functioneert en er geen speling op zit. Echter ben ik ook van mening dat dit een gevalletje fabrieksgarantie moet worden, het is immers een dure reparatie (bij de dealer: ~1100 euro). De Service bulletin is vrij duidelijk over de oorzaak van het probleem:

"Steering column lower bearing is mis-set".

Een stuurkolom is een onderhoudsvrij onderdeel, zeker aangezien het een elektrische stuurkolom is waar je geen hydraulische vloeistof van hoeft te verversen. En omdat het een elektrische stuurkolom is, zit er enkel een encoder op het einde die de hoek/kracht meet van de input. Een onderdeel als deze krijgt maar heel weinig te verduren. Ik vind het dan ook meer dan redelijk op een D-segment auto dat een stuurkolom niet zomaar stuk gaat op deze manier. En ik vermoed dan ook dat dit gaat om een fabrieksfout in de montage. Vandaar dat er in de V.S. dan ook een SB op staat met de opmerking dat het doorvoerlager uit zijn oorspronkelijke locatie is versprongen.

Echter wat zijn mijn opties m.b.t. een geschil met de fabrikant in Nederland. Class Action is hier geen optie namelijk. Wat zijn de zaken die ik ter sprake kan brengen met de importeur en wat kan ik eisen. Kan ik bijvoorbeeld vragen naar de MTBF van dit onderdeel. Immers is de Dealer afhankelijk van de importeur als het hierop aankomt. Deze waren bereid me te helpen in de reparatie als er een overeenkomst gesloten kon worden met de importeur.
 

Antwoord van Henny

ANWB Expert

U heeft geen mogelijkheid om de importeur aan te spreken. U heeft immers geen overeenkomst met de importeur. De dealer neemt normaal gesproken zelf contact op met de importeur. Het blijkt dat er geen terugroepactie is voor dit onderdeel.

De verkopende garage is uw contractspartij en als u een klacht heeft over de auto dan kunt u de verkoper hierop aanspreken op basis van garantie ( als u nog garantie heeft) of op basis van non-conformiteit.  Hiervan moet dan wel sprake zijn. De verkoper stelt zich op het standpunt dat de schade acceptabel is omdat de stuurkolom nog functioneert en er geen speling op zit.
Als u het met de visie van uw verkopende garage niet eens bent dan kunt u de klacht voorleggen bij de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie over klachten na aankoop en het stappenplan vindt u op onze website.