Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Hoog olieverbruik Volvo V70

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 6 oktober 2019

Onze Volvo v70 heeft een olieverbruik van 1: 3500 km (al jaren). Olie viscositeit: 10W40 in de zomer, 5W40 in de winter. Verdere gegevens: 400.000 km op LPG, 100.000 op benzine. Kleppen zijn bij 400.000 km bijgesteld. De carterontluchting is in orde, er is geen overdruk bij de olievuldop. De bougies zijn alle lichtgrijs. Er is nergens lekkage bij pakkingen of keerringen. Er is geen rookpluim uit de uitlaat, onder welke omstandigheid dan ook. De compressie zit op 11,5 bar, met weinig onderlinge verschillen tussen de cilinders. Het is mij dus een raadsel waar de olie blijft. Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt waar het olieverbruik vandaan zou kunnen komen.

Het kan toch niet anders dan dat het verbruik via klepstelen of cilinderwand boven de zuiger verbrand wordt. Maar het genoemde verbruik is niet zodanig dat u daar de gevolgen van ziet. Geen blauwe pluim bij de koudstart, bij accelereren of juist bij gas los. Daar is het verbruik tóch te bescheiden voor gezien ook de schone bougies. Maar eerlijk gezegd zie ik ook geen gebrek. Het verbruik is niet méér dan 1 liter op 1000 km dat min of meer de grens is van wat acceptabel is. Daarbij komt ook dat de meeste autofabrikanten een maximaal verbruik opgegeven van 1 liter op 2500 km. En dan is dan de opgave bij nieuw. In uw geval gaat het om een Volvo met 4 ton op de teller en is wat mij betreft gevorderde slijtage de verklaring voor een wat hoger verbruik. Maar té hoog niet, zeker wanneer je de kilometrage in acht neemt.