Afleiding door reclame langs de weg

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 21 september 2019

Er wordt veel gesproken over afleidingen in het verkeer. Persoonlijk verbaas ik mij dat reclame nooit wordt genoemd. Er staan tegenwoordig LED borden van misschien wel 10 bij 10 meter langs de weg, die je vanaf honderden meters kunt zien. Eerst met stilstaand beeld, daarna bewegende beelden en tegenwoordig filmpjes. Wat vindt de ANWB daarvan? Ze leiden meer af dan 3 seconden op je telefoon kijken.

Antwoord van Monique

ANWB Expert

U wilt weten wat de ANWB vindt van de mogelijke afleiding door reclame op de grote LED borden langs de snelweg.

Statische reclame

In de literatuur wordt geen doorslaggevend bewijs gevonden dat reclame-uitingen langs de weg slecht zijn voor de verkeersveiligheid. Maar dat gaat vooral over gewone statische reclame op de gevel. Alleen als borden letterlijk het zicht ontnemen zijn ze natuurlijk ongewenst. Weggebruikers zijn prima in staat (ook al doen ze dat niet bewust) om juist de relevante signalen op te pikken. Anders zou het rijden in de binnenstad, met al zijn externe prikkels, nagenoeg onmogelijk worden.

Bewegende reclame

Wel slecht voor de verkeersveiligheid zijn bewegende reclame, erg fel oplichtende reclame (de LED borden langs de snelwegen), en andere reclame-uitingen die de aandacht van de bestuurder gedurende langere tijd vasthouden. De focus van de bestuurder mag niet wegdraaien van waar hij hoort te zijn, namelijk op de weg zelf.

Rijkswaterstaat en andere overheden hebben beleidsregels waaraan reclameborden op en langs hun weggennet moeten voldoen. Als u het idee heeft dat een plaatsing van een reclame-uiting de verkeersveiligheid in gevaar brengt, meldt dit dan bij Rijkswaterstaat.