Actieradius elektrische auto's

Vraag gesteld door F. van der Laar op 30 september 2019

Het keuzeproces voor de aanschaf van een nieuwe auto zou verbeterd kunnen worden door fabrikanten, indien de actieradius van elektrische auto's bij verschillende temperaturen bekend wordt gemaakt. Een e-auto heeft een veel lagere actieradius bij 0 graden Celsius, dan bij 20 of 35 graden Celsius. Voor lange-afstand rijders  een factor om rekening mee te houden.

Antwoord van Harm Zeven

ANWB Expert

Er zit inderdaad verschil in de actieradius in de winter of onder de meest gunstige omstandigheden, d.w.z. zonder dat de kachel of airco nodig is.
Fabrikanten geven hun verbruik op met een gestandariseerde methode, zodat ze goed vergelijkbaar zijn. Het is al een aardige klus om daar één goede meetmethode van te maken, onder verschillende omstandigheden zou dat nog complexer worden.

Gelukkig geven veel fabrikanten op hun site tegenwoordig aan wat er in de praktijk haalbaar is. Ook is de overgang van de NEDC meetmethode naar de meer realistische WLTP meetmethode een hele verbetering. Die is met wat goede wil (vooral niet al te hard op de snelweg) in de Nederlandse praktijk zelfs haalbaar.