Problemen met banden

Vraag gesteld door J. Dinger op 15 september 2019

Ik heb 14-06-19 een nieuwe VW Transporter met kenteken XX-XX-XX gekocht
Nu naar 5000 km heb ik al de vierde keer een lekke band. Door een schroef en gewoon straatstenen. Heb ik er zelf uit getrokken. Een keer in NL laten repareren met een plug en drie keer in het buitenland op vakantie met een reparatie van binnen. 13-09-19 heb ik mijn bus bij de Dealer "Maas Autogroep Uithoorn"achter gelaten naar goede mailverkeer ook tijdens mij vakantie.

Zij hebben ernaar gekeken (met vier mensen) en alles voor goed bevonden, de banden zijn niet demonteert geweest zoals ik dat heb gevraagd aan hun via de mail en Telefoon. Omdat de banden anders zijn gerepareerd in het Buitenland en niet te zien is vanaf de buitenkant.
Een band is twee keer gerepareerd  binnen 10 cm.

Ik vind dat niet normaal en ook niet meer veilig om met deze banden nog te rijden. Ik rij zakelijk met veel gewicht en vaak prive met mijn gehele gezin met twee kleine kinderen.

Ook heb ik ze gevraagd wat wij kunnen doen? Geen oplossing genoemd en het als "dikke vette pech" genoemd.

Dat is niet normaal vind ik met een nieuwe auto van 50000.00 euro.

Wat kan ik als volgende doen. Ik vind deze banden niet meer veilig en ga zowiezo ander banden kopen. Maar dat zij niet met een aanbod komen vind ik gek, om bij voorbeeld de kosten te delen ivm. nieuwe banden.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een nieuwe VW transporter gekocht. Nu heeft u al enkele malen een lekke band gehad. U vraagt wat uw rechten zijn.

Bij een nieuwe auto heeft u garantie. Banden vallen daar echter vaak niet onder. Een lekke band is doorgaans het gevolg van een oorzaak van buitenaf, bijvoorbeeld zaken die op de weg liggen. Dat valt niet onder de verantwoordelijkheid van de verkoper. Dat is anders als vast komt te staan dat de band zelf niet deugt. U mag immers bij een nieuwe auto ook goede nieuwe banden verwachten. Is er met de banden zelf iets mis, dan mag u van de verkoper nieuwe banden eisen. Of de oorzaak bij de banden zelf ligt zal door onderzoek moeten worden vastgesteld.

Wil de dealer geen onderzoek laten uitvoeren, dan kunt u dat zelf doen. Blijkt dat de banden inderdaad niet goed zijn, dan kunt u de kosten voor onderzoek verhalen op de dealer.

Voor de wijze waarop u de dealer kunt aanspreken verwijs ik u graag naar het stappenplan "klachten na aankoop" op onze website.