Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Prijsverhoging, kentekenregistratie en BPM

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 21 september 2019

Ik overweeg de aankoop van een VW Tiguan Highline 1.5 TSI 110 kW 150 pk 7 versnellingen DSG. Het betreft een nieuwe bestelling bij de fabriek omdat de dealer tijdens zijn sales aanbiedingen het door mij gewenste model/uitvoering niet op voorraad is. Hij adviseert mij nu tot aankoop over te gaan omdat op dit moment de productie week 49 zal worden en er voor het modeljaar 2020 een prijsverhoging zal worden doorberekend van € 1.300 (staat nu niet in de offerte).
Importeur Pon wil niet telefonisch reageren op een eventuele prijsverhoging vanaf modeljaar 2020 en verwijst mij naar de dealer. Ik stel mij dan ook de vraag of de dealer zijn jaarquotum en dus bonussen wil behalen? Ik ben enigszins wantrouwend.
Het voorstel van de dealer is dan ook letterlijk om dit jaar kenteken 1a (ik dacht dat dit niet langer bestond nu het RDW een kentekencard afgeeft) aanvragen (2019) is prijsgarantie, afleveren begin 2020 (dit betekent dat op het kenteken bewijs komt te staan dat dit een 2020 registratie wordt met een eindgebruiker, tenaamstelling / kentekenplaat 2019).
Mijn vragen zijn:
- kunt u aan mij bevestigen dat er in 2020 inderdaad een prijsverhoging van € 1.300,-voor de Tiguan zal worden gaan doorberekend zonder dat aan de auto iets extra’s zal worden toegevoegd;     
- is de aan te schaffen auto dan voor de autohandel een model 2019, of 2020 en is dit voorstel van registreren in mijn nadeel als ik de auto op een later weer wil gaan inruilen en krijg ik dan wellicht minder inruilpremie;
- vermoedt u nu nadat Prinsjesdag geweest is en de Miljoenennota openbaar is geworden dat de BPM per juli 2020 minder zal gaan bedragen zoals de vorige Staatssecretaris van Financiën, de heer Wiebes ons eerder deed geloven (trapsgewijze afbouw van de BPM heffing)?
“De bpm-tarieven zullen budgettair neutraal worden omgerekend op basis van recent onderzoek van TNO” staat te lezen op Rijksoverheid.nl en er gedurende een overgangsperiode niets significants zal gaan wijzigen. Er worden voor zover mij bekend geen bedragen genoemd.
Resumerend:
- prijsverhoging(en) vanaf modeljaar 2020 te verwachten, of is hier mogelijk sprake van een pressiemiddel van de dealer;
- welk moment is voordeliger om de auto op kenteken en naam te laten registreren;
- bpm-tabel in 2020 lager?

Antwoord van Paul

Antwoord van Paul

ANWB Expert

De BPM wordt afgerekend op basis van de CO2 uitstoot van een auto. Deze CO2 uitstoot is jarenlang gemeten volgens de NEDC meetmethode. Vanaf 1 september 2018 moeten alle nieuwe auto’s gemeten worden volgens de nieuwe WLTP meetmethode. Deze methode is strenger en levert meestal na correctie een hogere CO2 uitstoot op, wat resulteert in een hoger BPM bedrag.

Nu zijn er zogenaamde restantvoorraad auto’s. Dit zijn auto’s die al geproduceerd waren voordat de nieuwe WLTP meetmethode ging gelden en dus nog gemeten zijn volgens de oude NEDC methode. Deze auto’s hebben een oude typegoedkeuring en mogen nog tot 1 september 2019 op kenteken worden gezet, daarna niet meer.

Mijn verwachting is dat de auto die u wordt aangeboden een restantvoorraadauto is en dus een lagere CO2 uitstoot heeft en dus een lager BPM bedrag. De BPM tarieven zullen per 1 januari wel iets wijzigen, maar niet zodanig dat dit bij gelijkblijvende CO2-uitstoot een BPM verschil van 1300 Euro tot gevolg heeft. Bij de Tiguan verwacht ik circa 200 tot 250 euro BPM stijging per 1 januari.

Voor de autohandel wordt met name gekeken naar de datum waarop de auto voor het eerst op naam is gezet. Dit is belangrijk. Een restantvoorraadauto echter voldoet aan een oudere emissienorm, waarschijnlijk Euro 6b of Euro6c. Nieuwe WLTP auto’s voldoen aan Euro 6d Temp. Het kan zijn dat in de toekomst de emissienorm belangrijk wordt bij milieuzones of bij bepalen van autobelastingen.  Dit kan nadelige gevolgen hebben voor de restwaarde.

Wanneer het geen restantvoorraadauto betreft snap ik de prijsverhoging niet, tenzij Pon de netto prijzen flink verhoogd per 1 januari.

Vanaf 1 juli 2020 komen er nieuwe BPM tabellen en wordt BPM berekend op basis van de WLTP meetmethode. De bedoeling is dat deze overgang budgetneutraal zal gaan. Dit betekent dat een gemiddelde auto qua BPM gelijk blijft. Echter bij sommige zal de BPM stijgen en bij andere weer dalen. Dit afhankelijk van het verschil tussen de oude NEDC CO2-uitstoot en de nieuwe WLTP CO2 uitstoot van een type auto.