Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

LPG en motorkoeling

Vraag gesteld door P. Doedens op 22 september 2019

Tijdens mijn vakantie waren er eerst problemen met de lpg-installatie (haperen en uiteindelijk helemaal uitvallen) van mijn volvo v50 uit 2005 en 200 km verder had ik geen koelvloeistof meer in het reservoir. Ik rij nu volledig op benzine en het niveau van de koelvloeistof blijft stabiel. Is hier een verband en zo ja, eat zouden de kosten zijn om dit te herstellen. De kilometerstand is 373.000 km.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Tijdens de vakantie begon uw Volvo op LPG te haperen en was er ook sprake van een leeg koelvloeistof expansietankje.

Te weinig koelwater kan voor een LPG installatie met verdamper een dergelijk probleem opleveren. De verdamper heeft het koelwater nodig om LPG gasvormig te maken. Het lege tankje verklaart dus wel meteen waarom uw auto op LPG geen thuis meer gaf. Dus het ene is het gevolg van het andere, in die vogorde en niet andersom. Het niet meer op LPG lopen zal vervolgens niet het koelwaterverlies opleveren. Te weinig koelwater zal 'm wel op benzine laten draaien maar de reden van het te lage koelwaterniveau zal wel nader onderzocht moeten worden. Het betreft een gesloten systeem en moet er toch ergens sprake zijn geweest van een lekkage, inwendig of uitwendig.

Het feit dat het nu constant blijft lijkt alsof er niets aan de hand is maar een leeg tankje onstaat niet zomaar. En pas dán weet je wat de kosten zijn voor herstel. Het kan een kleine en makkelijk te herstellen lekkage zijn maar ook een kostbaar motorisch gebrek zoals een lekke koppakking of gescheurde cilinderkop. Maar het koelsysteem zal eerst op lekkage getest moeten worden. En met het koelwater blijvend op peil zou de auto het mogelijk weer op LPG moeten kunnen doen.