Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Levensduur motor Ford Focus

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 13 september 2019

Ik rijd nu in een Focus 3 1.6 ti-vct 125 pk 5 deurs. De bagageruimte achter houdt niet echt over. Verder ben ik zeer content over de auto.  Over het algemeen worden er kleine stukjes met de auto gereden waardoor het niet altijd zeker is of de motor goed op bedrijfstemperatuur komt. De auto wordt verder goed onderhouden. In basis zijn korte stukjes natuurlijk voor geen enkele auto echt goed is. Nu overweeg ik de overstap te maken na een Ford Focus 1.0 125 pk ecoboost station. Mede vanwege de kofferbakruimte. Op diverse forums kom ik toch wat problemen met de 3 cilinder turbo tegen die ik niet lees over de atmosferische aangedreven Focus. Tevens lees ik uit testen dat het brandstofverbruik tussen beide motoren in de praktijk vrijwel nihil is. Kunt u mij het voordeel geven van de 1.0 125 pk 3 cilinder t.o.v. de 1.6 ti-vct, buiten de kofferbakruimte van de station om ? En is de atmosferische motor bij korte stukjes niet minder kwetsbaar?
 

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U overweegt de aanschaf van een andere Ford Focus maar voor de noodzakelijke ruimte wordt het dan de combi uitvoereing.

Het brandstofverbruiksverschil tussen de twee genoemde motorvarianten is inderdaad niet bijzonder. De Ecoboost versie zou heel gemiddeld richting de 1:15 moeten gaan terwijl de huidige 1.6 in de combi versie zeker wel aan de 1:14 moet kunnen komen. De Ecoboost kan u wel een zeker extra rijcomfort geven. Het motortje presteert soepel onderin met dus veel trekkracht bij een laag toerental. Dat zou je kunnen vertalen naar een soepel motorkarakter, terwijl uw huidige motor het wat meer moet hebben van een wat hoger toerengebied wanneer je wat meer prestaties verlangt. Dat is nu eenmaal het verschil tussen een atmosferische motor en een ''geblazen'' met turbo.

De 1.0 Ecoboost heeft misschien niet helemaal een vlekkeloze reputatie zoals u zelf al heeft geconstateerd. Maar alle berichten op internet kunnen al snel wat overdreven geinterpreteerd worden. Maar wij herkennen ze zeker zonder deze motor als slecht te willen betitelen. Er zijn motoren van deze generatie die er echter veel slechter op staan. Maar wanneer u uw keuze zeker wilt laten afhangen van het motorische gedeelte ben ik het eens met uw slot conclusie. Bij uw gebruik, dat duidelijk meer gericht is op korte ritjes en minder intensief gebruik, zou ik uw huidige motor als meer geschikt willen beschouwen. Ik verwacht daarbij wat minder snel inwendige motorvervuiling ontstaan dan bij de Ecoboost versie die je verleidelijk vaak en lang laag in toeren laat rijden. Wanneer dat ook nog gebeurt onder omstandigheden waarbij de motor relatief lang koud blijft is er wat mij betreft toch een groter potentieel gevaar op technische bijverschijnselen dan bij een wat meer conventionele motor. Vandaar dus ook mijn lichte voorkeur voor de huidige en verder prima bevallen motor. U weet immers wat u heeft en dat is gewoon goed.