Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Advies vraag inzake motor management probleem in relatie tot Bovag garantie

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 19 september 2019

Ik heb eind augustus bij een Volvo dealer een geimporteerde V50 van 2012 met 62300km  met 6 mnd Bovag garantie gekocht. De kmstand is logisch op basis van de meegeleverde documentatie. Thans blijkt op grond van controle via de olie peilstok dat de motor olie kwijt raak, circa 1 liter op 3500km. Bovendien valt het stationair toerental zo nu en dan terug naar 850 wanneer motor heet is en trilt de motor voelbaar. De dealer heeft de gasklep schoongemaakt, motor software geupdate en gereset zonder resultaat. Is er een mogelijk (theoretisch) verband tussen het olie verlies en het probleem met het toerental? Heeft het volgens u zin - over 3 mnd bijv. - voor deze problemen een Dekra einde garantie keuring te doen uitvoeren? Hoe bereik ik dat een dealer onder de Bovag garantie hier een adequaate oplossing aan biedt? Gaarne advies.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een aantal klachten over uw Volvo V50 die nog in de Bovag garantie zit.

Ik zie niet direct een technisch verband tussen de motortrillingen i.c.m.het stationair toerental en het olieverbruik. Wat het laatste betreft is dat best hoog te noemen wanneer dat werkelijk óók na herhaaldelijk peilen zo blijkt. Maar desondanks zal dit niet als buitensporig beschouwd worden om volgens de criteria van Volvo en de Bovag garantie als gebrek aangemerkt te worden. Het is zeker iets om in de gaten te houden en bij de betreffende dealer wel te melden. Maar het trillen en kennelijk variërend stationair toerental ziet de verantwoordelijke garage kennelijk wel als een gebrek, gezien de gedane werkzaamheden die echter tevergeefs zijn uitgevoerd. Men heeft kennnelijk na alle goed bedoelde inzet niet de oorzaak gevonden maar het gebrek is er dus nog steeds. Wat dat betreft zou u de dealer best nogmaals kunnen sommeren het probleem op te lossen, desnoods door dat ook op papier te zetten om het misschien zo nét iets formeler te maken. We zien wel vaker dat een auto voor de zoveelste keer terug gaat voor een en het zelfde probleem, zonder definitieve oplossing. De garage heeft dan echt de langste adem maar wanneer je concreet iets op papier zet, met een termijn waarbinnen je verwacht dat het opgelost wordt, werkt dat vaak wel wat concreter. Misschien helpt ons Stappenplan klachten na aankoop u verder mocht u toch iets op papier willen zetten.

En misschien zou u gezien het recente bezit nog wat meer de tijd kunnen nemen om richting het einde van de garantietermijn mogelijk ook andere op- of aanmerkingen voor garantie aan te bieden. Een Dekra keuring zou ook een overweging kunnen zijn om hun technische bevindingen in een rapport daaraan toe te voegen.