Startmotor en brandstofpomp (kabel?)

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 04 september 2019

Klopt de factuur of zijn de prijzen voor de onderdelen veel te hoog? Wij zijn deze zomer met een camper (fiat, 6 persoons uit 2001) op vakantie geweest naar Griekenland. De camper hebben wij via camptoo van een particulier gehuurd. In Griekenland zijn we met pech stil komen te staan. Met behulp van de verzekering is de camper naar een door hen uitgezochte garage getakeld. Daar heeft de camper 2,5 dag gestaan. Aangezien wij de boot naar Italië hadden geboekt was er ook sprake van tijdsdruk. Uiteindelijk bleek de startmotor kapot en vervangen te zijn en daarbij vertelde de monteur in gebrekkig Engels dat na vervanging bleek dat de camper nog steeds niet goed startte. Hij had het over de ‘pump’ en de brandstoftoevoer. Daar heeft hij op het laatste moment nog aan moeten werken, onderdeel ergens met spoed vandaan moeten halen, etc. De factuur bestaat uit 300 euro voor de startmotor, 200 euro voor ‘repair cable pymb’ en 60 euro arbeid (ex btw).
De verhuurder van de camper heeft twijfels over de rekening. Zij zegt dat een startmotor rond de 80 euro kost en een kabel nog minder. In afwachting van uitgebreidere uitleg van de monteur wil ik mijn vraag ook alvast aan een Nederlandse expert stellen: zijn de bedragen op de factuur mogelijk of zijn wij opgelicht?

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U heeft problemen gehad met uw huur camper (via Camptoo) in Griekenland.

De verhuurder van de camper heeft twijfels over de rekening. Een ruilstartmotor voor een Fiat Ducato  uit 2001 kost tussen de € 280,- en € 425,- afhankelijk van motor en type startmotor. Er is een reparatie uitgevoerd aan de bedrading en de startmotor is vervangen.

Voor bedrading, isolatie, reparatie en diagnose stellen + de-montage van de startmotor is € 260, gerekend en voor de startmotor € 300,- wat niet overdreven lijkt.