Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Lekkage koelvloeistof

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 12 september 2019

Recent heb ik geconstateerd dat ik bij mijn Ford Mondeo vaak koelvloeistof moest bijvullen. Dit gerapporteerd bij de Bosch Car Service garage, welk voor mijn auto en die van het bedrijf  van mijn echtgenote, onderhoud doet. Resultaat: vervangen van de koppakking. Er was geconstateerd voorafgaande aan deze reparatie dat er geen vuiligheid in de olie zat noch uit de uitlaat kwam Na het vervangen was de garagehouder toch niet zeker dat dit het probleem wel was, de vervangen koppakking was uiterlijk niet beschadigd. Het probleem is inderdaad niet opgelost. Ik heb zelf geconstateerd dat er vuiligheid zit tegen de dop van de oliereservoir aan. Derhalve ben ik teruggegaan naar de garagehouder. Nu heeft, op mijn verzoek, de garagehouder met Jos Bogman Maastricht, contact gezocht. Deze dealer (alwaar ik de auto ook heb gekocht) gaf aan niet te weten waar het probleem zou kunnen liggen verder. Betekent volgens de garagehouder dat ze alle leidingen etc. moeten gaan demonteren en afpersen. Ik heb al gevraagd of het niet de warmtewisselaar zou kunnen zijn? Op dit moment weet ik niet meer waar ik aan toe ben. Hebben jullie hiermee ervaring?

Ford Mondeo, 2011 (gekocht bij Bogman Beek in 2017) 1999 cm3 sport (volgens mij geen eco boost) 176kw. 

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Na het vervangen van de koppakking blijkt het probleem van koelwaterverlies niet opgelost te zijn.

Achteraf krijg ik de indruk dat er wat de diagnose lekke koppakking betreft misschien helemaal geen technische aanleiding was om daaraan te denken. In ieder geval niet wat betreft overmatige waterdamp vanuit de uitlaat of water bij de olie. De onbeschadigde koppakking zal dan ook best een vervelende conclusie geweest moeten zijn voor de garage maar vooral ook voor u. Ik weet niet of op basis van de onbeschadigde koppakking de garage vervolgens nog de cilinderkop heeft laten afpersen. Een gescheurde cilinderkop kan ook uiteindelijk een scheurtje vertonen met inwendige waterlekkage als gevolg waar je feitelijk niet heel veel van hoeft te merken.

Het betreft hier wel de 240 pk Ecoboost motor met in het algemeen de reputatie nog weleens koelingsproblemen te hebben, zoals een lekkende retourslang naar het expansietankje en inderdaad een gescheurde cilinderkop na oververhitting. Ook een lekkende O-ring van de waterpomp is een regelmatig voorkomend probleem. Echter van dit motortype kennen we dergelijke meldingen eerlijk gezegd niet en blijft het dus een zoekplaatje. Wat mij betreft zou een logisch vervolg zijn wanneer het koelsysteem bijvoorbeeld bij de garage een nacht onder druk wordt gezet. Uiteraard om tóch ergens nog een uitwendige lekkage te ontdekken. Ik weet niet of met een speciale tester nog is gekeken of er CO aanwezig is in het koelsysteem bij een draaiende motor. Dat zou dan vervolgens tóch richting de cilinderkop kunnen wijzen. En inderdaad is de warmtewisselaar ook een aandachtspunt. De sludgevorming aan de onderkant van de vuldop is een indicatie van vocht in aangeslagen carterdampen maar kan bij korte ritjes ook best een normaal verschijnsel zijn. Maar verder speurwerk lijkt mij onvermijdelijk en kan ik op basis van veel voorkomende soortgelijke klachten u helaas niet concreet op het goede spoor zetten. Hopelijk komt uw garage toch snel met duidelijkheid.