Hete remschijven

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 12 september 2019

Heb een nieuwe auto gekocht, Een BMW 325xi automaat type e46. Het is dus een 4x4 en automaat. Heb een half jaar BOVAG garantie op de auto en merkte dat de remmen niet goed waren. Onder garantie zijn er nieuwe schijven en blokken onder gezet. Vervolgens bleek dat de schijven erg heet werden. Ook na een korte rit met weinig remmen kon je de vinger niet op de schijf houden. Te heet. Weer terug gegaan om dat te laten verhelpen. Reparatie viel weer onder garantie. Maar bij thuiskomst bleken de schijven weer erg heet. Vandaag naar mijn eigen garage geweest. Hebben klauwen en zuigers schoongemaakt, alles nagekeken en kwamen tot de conclusie dat het nu goed moest zijn. Toch weer bij thuiskomst bloedhete schijven. Waar kan het nog meer aan liggen volgens jullie? Of is die hitte wellicht ok bij een 4x4 en automaat?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U geeft aan dat uw aangekochte BMW zonder intensief te hoeven remmen bloedhete remschijven heeft.

Nu is een vinger op een remschijf in de regel niet de geijkte manier om een aanlopende rem te constateren. Dat gaat meestal met een hand op de velg, zo rond het naafgat. Wanneer dat óók echt zeer warm of zelfs heet aanvoelt, is dat wat mij betreft een betere indicatie dat de remmen aanlopen. De oorzaak is dan uiteraard de vervolgaktie. Remklauwen zijn het meest voor de hand liggend maar lijkt door uw eigen garage inmiddels als goed bevonden. Dan zou er misschien een restdruk in het systeem achter kunnen blijven met de hoofdremcilinder als boosdoener. Misschien dat volledig frisse remvloeistof dan nog zou kunnen helpen.

Maar wanneer de wielen niet noemenswaardig warm zijn sluit ik niet uit dat een vinger op de schijf u weleens op het verkeerde been zou kunnen zetten. De remblokken lopen immers altijd licht aan en is een bepaalde warmteonwikkeling een normaal verschijnsel. Hopelijk kan de uitstralende warmte van de velg al dan niet bevestigen of er serieus iets aan de hand is.