Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Na een grote onderhoudsbeurt, auto terug gekregen met gebreken

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 30 augustus 2019

Ik heb mijn auto een grote beurt gegeven. De auto heb ik 100% in goede staat afgegeven zonder een storingsindicatie die brande. Ik rijd met regelmaat op duitse snelwegen waar ik met regelmaat 180 km/ h  of harder rijdt voor zo'n 20 minuten of langer als de snelweg dit toelaat. Tijdens de beurt is er een luchtfilter onderste boven erin gezet. Tijdens de beurt is er 5 liter versnellingsbak olie erop gekomen. Op een later moment is er 2,5 liter erbij gedaan. Na betaald te hebben rijd ik weg al hortend en stotend. Ik rijd terug naar de garage waar ik te horen krijg: er zou nog wat lucht in de dieselfilter kunnen zitten. Ik rijd weg al hortend en stotend 4 km. Omdat dit mij niet lekker zit rij ik terug waarbij er een (voor gloei) lampje gaat branden. Bij de garage aangekomen wordt er een diagnose gedaan waarbij deze aangeeft....regeneren. Dit proces wordt minimaal 10x gedaan zonder enig succes. Er wordt een vloeistof? ingespoten om de roetfilter te reinigen. Er wordt wederom 8x een diagnose gedaan met remmen, veel gas geven etc. Ook nu weer zonder enig resultaat. Het indicatie lampje  van roetfilter brand niet. Ik kijk mee over de schouder van de monteur waarbij ik zie...... een waarde van de huidige situatie 0,16 en roetfilter moet vervangen worden bij 0,375. Mijn vraag: je brengt je auto voor een grote beurt, waar alle filters en olien vervangen worden, in goede staat zonder dat deze ooit in het verleden een indicatie lampje heeft gebrand. Altijd om de 20.000 km een beurt gehad heeft en nu een auto hortend en stotend krijgt waarbij het  Roetfilter totaal vol zit en vervangen moet worden? Dat het roetfilter nu vol zit is een gevolg. Maar is de oorzaak? Hoe kan dit gebeuren?

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Uw auto heeft een grote beurt gehad en heeft daarna storingsmeldingen en een verstopt roetfilter.

Zonder merk, type, bouwjaar en kilometerstand te weten is hier weinig specifiek over te zeggen.
Verder is mij niet duidelijk of de beurt door een erkende garage (BOVAG) of merkdealer is uitgevoerd. Het proces zoals door u omschreven, waaronder 10x geforceerd regenereren, komt mij niet erg professioneel over.

Graag leg ik wel even uit hoe een roetfilter vol kan raken. Een roetfilter vangt roet op en regelmatig zal er een regeneratie proces worden gestart waarbij de roet verbrandt en er as overblijft.
Als de ruimte waar dit as wordt opgeslagen vol is moet het roetfilter gereinigd of vervangen worden.   

Op onze website vindt u een stappenplan problemen na reparatie en onderhoud