Distributieketting van Dacia Lodgy kapot binnen 1,5 jaar

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 29 augustus 2019

Wij hebben 1,5 jaar geleden een Dacia Lodgy uit 2013 gekocht bij een Bovag Dealer. Bij aankoop is gelijk de distrubutieketting vervangen door de dealer, omdat Dacia voor dit type auto uit dit jaar een terugroep actie had. Nu blijkt, na 1,5 jaar, de ketting kapot en vervanging kost 2250 euro! De dealer vindt dat wij deze kosten zelf moeten betalen, wij vinden dat zij hiervoor aansprakelijk zijn. Naar ons idee is de distributieketting destijds of niet of ondeugdelijk vervangen. Hebben wij gelijk dat de dealer de ketting kosteloos voor ons hoort te repareren? En is het gevraagde bedrag van 2250 euro niet veel te hoog? Volgens de dealer is er minimaal 14 uur  arbeidsloon nodig. Onze auto staat nu kapot bij de dealer. Vervangend vervoer is niet te regelen, alleen op eigen kosten, onduidelijk is wanneer de auto gerepareerd wordt en wie voor de kosten opdraait.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht bij een Bovag dealer. Er is direct de distributieketting vervangen. Nu is de ketting na 1,5 jaar kapot gegaan en wordt u geconfronteerd met hoge reparartiekosten. U vraagt wat uw rechten zijn.

Als de garantie voorbij is kunt u zich nog wel beroepen op de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Tevens moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan wordt aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan. Ontdekt u het gebrek na deze zes maanden dan zal in ieder geval moeten worden aangetoond dat de auto normaal is gebruikt en naar behoren is onderhouden

In uw geval is de distributieketting 1,5 jaar geleden vervangen. Van een distributieketting mag u absoluut een hele lange levensduur verwachten. U kunt dan ook zeker aangeven dat u dit gebrek niet hoefde te verwachten. Wel moet vast komen te staan dat de ketting zelf stuk is gegaan, dus niet door toedoen van bijvoorbeeld een oorzaak van buitenaf.

U kunt de verkoper aanspreken op grond van het feit dat u niet zo snel na aankoop al deze reparatiekosten hoeft te verwachten. Is de ketting zelf de oorzaak, dan moet de dealer de volledige kosten van herstel vervangen. De importeur heeft mogelijk hiervoor een coulanceregeling. De importeur is echter niet uw aanspreekpunt. De dealer die u de auto heeft geleverd zal dit voor u op moeten lossen. Ook als de coulanceregeling van de importeur dit niet dekt.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.