Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Blauwe diesel

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 29 augustus 2019

Op het radio1 hoorde ik vandaag over blauwe diesel. Zojuist eea nagelezen. Het lijkt veelbelovend mbt minder vervuilend rijden. Ik dus zou graag op blauwe diesel willen gaan rijden. Recent heb ik een Peugeot 308 gekocht (diesel). Kan ik met blauwe diesel gaan rijden? Waar moet ik verder aan denken (oa in relatie tot garantie, geschiktheid motor, ervaringen, onderhoud, levensduur, etc)?

Antwoord van Harm

Antwoord van Harm

ANWB Expert

U wilt weten of u Blauwe Diesel kunt tanken.

Blauwe diesel kan zeker een goed alternatief zijn, maar het ontbreekt ons nog aan ervaringen op de lange termijn. De kwaliteit van een brandstof is met de moderne motoren een steeds grotere rol gaan spelen en we weten nog niet zeker wat er gebeurt als een auto heel lang op Blauwe Diesel heeft gereden. Met de kennis die we nu hebben zou dat overigens ook gunstiger kunnen uitpakken dan met het rijden op fossiele brandstof omdat de verbranding vollediger (dus schoner) lijkt te zijn. De tijd zal het leren.

Diesel heeft een smerende werking voor bepaalde onderdelen en aan de andere kant mag de brandstof niet voor verstopte filters en dergelijke zorgen. De inspuitdruk van moderne dieselmotoren zijn erg hoog en ook voor de uitlaatgasreiniging steekt het allemaal nauw. Het verbaast ons daarom niet dat fabrikanten nog heel voorzichtig met alternatieve brandstoffen omgaan. Dat Blauwe diesel ondertussen aan de EN normering voldoet is een goed teken en we hebben nog geen negatieve ervaringen met Blauwe Diesel opgetekend.

Als een auto alleen geschikt is voor de (meest gangbare) B7 diesel dan zal de brandstof aan de EN 590 norm moeten voldoen. Blauwe diesel 20-50 (een mengvorm met fossiele diesel) voldoet daar aan. Blauwe diesel 100 (100% Blauwe Diesel) voldoet aan de EN 15940 norm en dan zouden diesels die op XTL brandstof (synthetische diesel) mogen rijden, dit mogen tanken. Belangrijk is dat dit in het instructieboekje uitdrukkelijk wordt vermeld en dat er geen uitsluiting wordt genoemd i.v.m. garantie.

Update: in december 2020 hebben Peugeot en Citroën HVO100, waaronder “blauwe diesel” valt, als brandstof voor hun Euro 5 en 6 dieselmotoren gehomologeerd.

Op dit moment is PSA (waaronder Peugeot en Citroën vallen) de enige fabrikant die HV0100 gehomologeerd heeft, we zijn benieuwd of er meer fabrikanten volgen.

Meer informatie over autobrandstoffen vindt u op onze website. 

 

Reacties

A. van Bruggen

Auteur - 19 maart 2024

Is er al inmiddels meer bekend over het gebruik van blauwe diesel?
Ik heb een al wat oudere diesel (camper ) en ik zou graag nog schoner willen rijden. Het gaat om een Hobby 600 en staat op een Fiat Ducato 280 van 1987 2,5 Ltr Diesel zonder Turbo.
M.vr.gr

Pieter

ANWB Expert - 22 maart 2024

Autofabrikanten zullen motoren niet vaak meer laten homologeren wanneer deze auto’s niet meer nieuw verkocht worden. Er moeten dan tenslotte kosten gemaakt worden zonder dat ze hier zelf voordeel van hebben. Dat maakt het wel lastig om met zekerheid te zeggen of gebruik van alternatieve brandstoffen veilig is.
We kunnen alleen maar zeggen dat we uit de praktijk geen gevallen kennen waarbij gebruik van HVO100 (blauwe diesel) tot schade heeft geleid. Let hierbij wel op, het gaat hier om HVO100 er zijn alternatieven waar minder goede ervaringen mee zijn.
Wel kan er natuurlijk al sprake zijn van slijtage of beschadiging die pas na langere tijd gebruik zichtbaar wordt. De beschuldigende vinger zal in zo’n geval snel naar de brandstof wijzen, dit is wel iets om rekening mee te houden wanneer er gebruik gemaakt wordt van deze alternatieve brandstoffen.  
Ik hoop dat dit u helpt met het maken van een verantwoorde keuze.