Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Brandstofpomp kapot

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 31 juli 2019

Ik heb een Mercedes B-Klasse 170. Tijdens de terugreis van Oostenrijk naar Nederland stopte de motor. Via de ANWB de ADAC erbij gehaald. conclusie ADAC brandstofpomp kapot. Auto moest geladen worden in naar Nederland gebracht worden. Hoe komt het nu dat ineens de de brandstofpomp er mee ophoudt. Ik heb de auto vier maanden geleden stootvoets aangekocht. Betreft een ingevoerde auto vanuit Duitsland van 2008, met iets meer dan een ton op de teller. Is het gebruikelijk van een auto van 2008 dat de brandstofpomp het gaat begeven en net als je met vakantie bent.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Tijdens uw vakantietrip is de brandstofpomp van uw Mercedes B-klasse defect geraakt.

U vraagt naar het ontstaan van dit defect. Daar hoeft geen concrete reden voor te zijn. De auto is inmiddels 11 jaar en ondanks de lage kilometrage kunnen zonder directe redenen bepaalde componenten het begeven. In dit geval dus de brandstofpomp maar dat zou ook net zo goed ook een dynamo of startmotor kunnen zijn zonder specifieke reden.

Een mogelijk technische verklaarbare reden zou nog kunnen zijn wanneer er vaak met een kleine hoeveelheid benzine wordt gereden. De brandstof moet de elektrische pomp min of meer via de retourslang koelen, en bij een kleine hoeveelheid nog aanwezige brandstof loopt de brandstoftemperatuur op, met als gevolg minder koelende eigenschappen. Dat zou een pomp op den duur kunnen opbreken. Een kapotte pomp is dus na 11 jaar zeker niet per definitie gebruikelijk maar valt zeker niet uit te sluiten, ook zonder concrete technische oorzaak.