Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Automatische airconditioning

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 31 juli 2019

Bij het gebruik van mijn Airco merkte ik dat deze niet goed koelde. Op 1-7-2019  een Airco check en bij laten vullen bij KwikFit.

Met de hete dagen merkte ik dat de Airco het wederom niet volledig deed.... Ben naar KwikFit geweest en heb het probleem voorgelegd. maandag 5-8-2019 a.s. heb ik een afspraak staan om wederom de airco check / bijvullen uit te laten voeren.

Mijn vraag is echter:
Wat is het beste manier om erachter te komen waar het mis gaat? is het de compressor of is er ergens een lek? zijn de airco elementen stuk?

Is dit iets wat het apparaat bij KwikFit kan opsporen of moet dit door een expert naar gekeken worden als ik ervanuit ga dat de airco wederom bijgevuld wordt?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw airco werkt na recent bijvullen nog altijd niet optimaal.

Er is mogelijk sprake van een lekkage van het koudemiddel. In ieder geval is dat de meest voorkomende reden dat een airco niet functioneert. Bij het afvullen wordt vaak ook een detectie vloieistof toegevoegd. Als het goed is zou KwikFit met een speciale UV-lamp de lekkage dan moeten kunnen vaststellen. Natuurlijk kunnen er ook andere defecten zijn maar ik neem aan dat KwikFit ná het afvullen de boel gecheckt heeft en als goed heeft bevonden. Nu het toch niet optimaal blijkt lijkt het er op dat er inmiddels alweer koudemiddel weggelekt is. De lekkage kan op verschillende plekken plaatsvinden. Meestal betreft het de condensor die in de buurt van de radiateur is gehuisvest. Maar de lekkage kan ook in het interieur plaatsvinden. Ik ga er vanuit dat KwikFit tot de juiste diagnose weet te komen.