WLTP-H of WLTP-L publiceren?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 07 juli 2019

De WLTP kent twee waarden. De WLTP-High en de WLTP low. De WLTP-High kent een hoger verbruik, en dus een lagere actieradius bij een electrische auto. Fabrikanten publiceren naar mijn weten de WLTP-H. Echter heeft Jaguar voor de elektrische I pace alleen de WLTP LOW gepubliceerd van 470 kilometer. Tegenwoordig heeft Jaguar dit aangepast, en geeft waarden op van respectievelijk 470 en 415  km.
Mijn vraag: is Jaguar in overtreding geweest door alleen de WLTP-Low te communiceren?

Antwoord van Menno

ANWB Expert

U vraagt of fabrikanten WLTP-H of WLTP-L moeten publiceren

De WLTP high meting wordt uitgevoerd met een zo rijk mogelijk uitgerust testvoertuig, dus alle opties en grote, brede banden. De WLTP-L meting is de meting met een basis uitvoering zonder optionele uitrusting. Tussen deze minimale en maximale meting kan geinterpoleerd worden om het verbruik en de actieradius van de daadwerkelijke versie zo goed mogelijk te benaderen.
Waarom u eerst een WLTP-Low heeft gezien in pers uitlatingen of folders en later juist een WLTP-High weten wij niet. Het komt nogal eens voor dat er eerst een dure versie wordt gelanceerd of juist eerst een goedkopere versie. Voor zover wij weten is er geen verplichting een WLTP-L of juist een WLTP H te publiceren. Het gaat om de (via interpolatie) best passende waarde afhankelijk van de uitvoering en optionele uitrusting.