Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wat kan onze auto trekken aan gewicht (caravan)?

Vraag gesteld door op 1 juli 2019

Wij willen een caravan kopen en daarom ook een trekhaak monteren. Onze auto is een Renault Kangoo 1,6 16v uit 2012 (5-STN-09) en rijdt op benzine. In het kentekenbewijs staat dat het max. trekgewicht 1350 kg is. 

Nu las ik in een van jullie nieuwsbrieven dat niet alleen het trekgewicht maar vooral het treingewicht van de auto van belang is, wat kan betekenen dat bij een zware belading het max. trekgewicht omlaag zou kunnen gaan. Ik kom er alleen nergens achter wat het treingewicht van onze auto is.  Ook lazen we dat Renault in haar specificaties nogal makkelijk omgaat met dit treingewicht.
Dat is van belang omdat wij dan weten welke caravan wij maximaal kunnen aanschaffen qua gewicht.

Kunt u uitsluitsel geven?
 

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U vraagt wat uw auto kan trekken aan gewicht. Ook heeft u vragen over het treingewicht.

Het treingewicht (op het kentekenbewijs genoemd 'maximum massa samenstel') is de maximaal toegestane massa van de combinatie, en bij uw auto is dat 2974 kg. In de meeste gevallen is treingewicht een optelsom van wat de auto maximaal mag wegen plus de maximum aanhangwagenmassa. Maar bij veel Franse auto's is het treingewicht beperkt, zo ook bij uw Kangoo. De auto mag 1924 kg wegen, de caravan 1350 kg maar niet allebei tegelijk want de maximum treinmassa is 2974. Bij een gemiddele belading van zowel auto als caravan zal dat geen beperkingen opleveren.

De gewichtsverdeling is belangrijk met betrekking tot de veiligheid. De auto zal altijd meer moeten wegen dan de caravan. Dat is geen wettelijke eis maar een veiligheidsadvies. Wij adviseren de beladen caravan (werkelijk gewicht) niet meer te laten wegen dan 75% van het gewicht van de beladen auto. We komen dan uit op een advies lege caravan van 950 kg.

Beperkingen zitten in de trekkracht en het vermogen van de motor, want als we de grens opzoeken van wat mag en kan, dan zal de motor een zware kluif hebben aan de combinatie. Een helling steiler dan 8% wordt dan al lastig om vanuit stilstand op te rijden, en op een wat hellende snelweg zult u moeten terugschakelen om de gang er in te houden. Met het vrachtverkeer zult u wel meekomen maar comfortabel is anders.