Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Vervangen distributieketting

Vraag gesteld door O.J. Terol op 8 juli 2019

Volgens de Citroën garage moet de distributieketting van mijn Citroën DS 5 So Chic, uit september 2012 vervangen worden. Het betreft een benzine THP motor. De kilometerstand is 69.000 km. Is dit niet wat snel? Je hoort dat een distributieketting rond de 100.000 km vervangen moet worden. In de garantie periode werd de kettingspanner vervangen. In 2015 is de waterpomp vervangen. Kan het vervangen waterpomp daarmee te maken hebben?

De klacht/aanleiding van de reparatie is dat als de motor koud is, als een "diesel" klinkt. Een ratel geluid.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Vanwege een ratelend bijgeluid moet de distributieketting van uw Citroën DS 5 vervangen worden.

Een vervangingstermijn wordt niet opgegeven voor deze aandrijfketting. Bij een hoge kilometrage kan een distributieketting best weleens in aanmerking komen voor vervanging, maar niet bij deze tellerstand. Maar feitelijk is dit een heel kenbaar gebrek bij de THP motoren die met name door Citroën en Peugeot worden toegepast. Zoals eerder al de kettingspanner is vervangen zou nu de ketting óók alsnog onder garantie vervangen moeten worden. Ondanks de leeftijd van uw DS 5. U had hier heel duidelijk een veel langere levensduur van mogen verwachten en formeel spreken we dan ook van een product dat non-conform is.

De importeur heeft duidelijk een specifiek garantiebeleid omtrent de buitensporig snelle vervanging van de distributieketting. Wanneer uw dealer niet met een coulant voorstel komt, zou u kunnen overwegen een wat meer formele weg in te slaan en een in gebrekenstelling op te stellen. Ik wil nogmaals benadrukken dat velen u voorgegeaan zijn met identieke problemen en dat dit zeker niet exmplarisch is. U kunt de verkoper hierop dus nog altijd over aanspreken. Zie hiervoor ons een stappenplan.
 

Er is overigens géén relatie tussen de waterpomp en de distributieketting.