Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Met Opel Vivaro de bergen in

Vraag gesteld door A. Yachou op 9 juli 2019

Wij hebben een Opel Vivaro 2.0 16V benzine.
Km stand is 52000,bouwjaar 2009. De bus is 9 persoons L1h1.Wij zijn van plan om 3 weken met de bus op vakantie te gaan met 8 personen,en bijbehorende bagage.
Verder geen aanhanger of dak koffer.
We gaan via Frankrijk,door Spanje met de boot over naar Marokko.
Het is erg bergachtig in Spanje en Marokko en soms ook echt steil naar boven.
Gaat deze bus dat redden?
De bagage gaat er bij onze bestemming in Marokko natuurlijk allemaal uit.
Mijn man voorziet problemen qua trekkracht de bergen op en is ook bang dat er motorisch iets mis kan gaan(o.a. vanwege de warmte) Tevens hebben wij gehoord dat deze bussen bekend staan op koppelingsproblemen en andere problemen,vandaar ook zijn twijfel om op vakantie te gaan met de bus. Niemand kan ons echt uitsluitsel geven,maar de ANWB helpt veel autos en ook busjes die pech hebben vandaar mijn vraag aan jullie,komt dit heel vaak voor met dit type bus? Er zijn maar heel weinig van deze Opels te koop (bijv.via Marktplaats) omdat het een benzine is. Weet u ook waarom? De diesels zullen meer kracht hebben in de bergen denk ik,maar dan heb je ook een veel hogere wegenbelasting en mag je ook veel delen niet in vanwege de milieuzone (nu of in de toekomst). Ik hoop dat u antwoord op mijn vragen heeft! Dank u wel.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt of de personenbus geschikt is om de geplande reis naar Marokko te ondernemen.

Deze bus is ingericht om 9 personen te vervoeren en is daarom het uitgangspunt van Opel als autofabrikant dat de auto daar ook geschikt voor wordt geacht. Ook wanneer de auto in een bergachtige omgeving gebruikt wordt. Natuurlijk is een diesel méér een werkpaard en is deze benzine versie 117 pk geen trekwonder, maar het moet tóch gewoon kunnen.

De maximale trekkracht behaalt deze motor rond de 4700 toeren. Wanneer u in een bergachtige omgeving komt en de motor er stevig aan moet trekken, schroom niet om richting dat toerental te gaan. Dan komt de meeste trekkracht vrij en levert ook een betere motorkoeling op. Dus ''toeren'' is het magische woord wanneer heuvels en bergen opdoemen voor betere trekkracht, smering en koeling.

De Vivaro is in de diesel versie bij ons meer bekend. Daarbij herkennen we wel wat meer de koppeling en koelingsproblemen maar daar rijden ook beduidend meer exemplaren van rond. Maar (bedrijfs)bussen zijn nagenoeg altijd diesels omdat dit nu eenmaal meer geschikt is voor het zware werk. En zeker bedrijfsmatig is dat ook nog economisch gezien gunstiger omdat daar een lagere MRB voor geldt en een diesel minder brandstof verbruikt. Incidenteel kom je weleens een benzineversie tegen maar héél beperkt dus. Maar toch zie ik geen reden niet met deze bus de rit te maken mét het genoemde advies bij gebruik in de bergen.