Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Remmen

Vraag gesteld door op 3 juli 2019

Bij mijn MB glc 250 2018 begon met 15000km mijn rem (links voor)zacht te piepen bij warme remmen en alleen bij achteruit rijden maar bij 20000 werd dat hard piepen.de dealer zegt dat de remmen door de hitte van structuur veranderen als bv de rem word vast gehouden bij een stoplicht,wat moet je dan met automaat,MB geeft geen coulance want het is slijtage onderdeel maar is nieuwe remblokken elke 20000km normaal?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw Mercedes laat een piepend bijgeluid horen bij één van de voorremmen.

De verklaring dat door verandering van de oppervlakte van het frictiemateriaal er een wrijvingsgeluid zou kunnen ontstaan kan inderdaad wel kloppen. Dat dit komt doordat met de voet op de rem vaak wordt stilgestaan en heel plaatselijk de warmte niet weg kan, zie ik eerlijk gezegd niet zo. Dan zou het verschijnsel ook rechtsvoor aanwezig moeten zijn en zou elke auto met een kruipende automaat bij een dergelijke kilometrage piepende remmen moeten hebben.

Maar bij normaal gebruik en bij een gemiddelde rijstijl is de moderne remblok onder die omstandigheden voldoende instaat de van de remschijf afkomstige hitte af te voeren. Het is wat anders wanneer u regelmatig na heel intensief remmen, met bijna kersrode remschijven tot stilstand komt. Een remblok en schijf kan dan zodanig verharden dat er een soort verglazing optreedt. Dus voor een deel ga ik mee met de theorie van de dealer hoe dit geluid zou kunnen onstaan, maar de daaraan voorafgaande oorzaak vind ik minder geloofwaardig.

Remdelen zijn aan gebruikersslijtage onderhevig en vallen buiten de garantie. Tenzij ze verre van versleten zijn. Wanneer de remblokken vervangen moeten worden vanwege het geluid maar niet omdat ze ''op'' zijn is dat weldegelijk garantie. Stel dat de remblokken na 20.000 km ook daadwerkelijk vanwege slijtage vervangen moeten worden dan is dat buitensporig snel. Heel gemiddeld gaat een setje blokken 40.000-50.000 km mee, met type auto én vooral rijstijl en rijomstandigheden als voornaamste ingrediënten voor een beduidend langere of juist kortere levensduur. Wanneer de remblokken nu ook vanwege gebruikersslijtage bij 20.000 km al aan de beurt zijn is dat niet in het voordeel van de berijder en dus géén garantie maar gebruikersslijtage. Maar is vervanging uitsluitend vanwege het geluid en niet vanwege slijtage, dan is de garantie afwijzing onterecht.

Zie aanvullend onze pagina Klachten na aankoop.