Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Problemen auto na cilinderkoprevisie

Vraag gesteld door M. Heeren op 4 juli 2019

Goedemiddag,

Ik heb een vraag over mijn auto. Heb mijn distributieriem laten vervangen en na 4 dagen is deze eraf gelopen met alle motorschade tot gevolg. De cilinderkoprevisie is uitbesteedt aan een revisiebedrijf en verder zijn turbo en spruitstuk vervangen.

Na de cilinderkoprevisie de volgende 2 problemen:
1. Vermogen auto afgenomen, auto houdt in
2. Brandstofverbruik enorm toegenomen 1:10 ipv 1:18

Nou zou dit waarschijnlijk aan de pompverstuivers, compressie zuiger/cilinder of lekke koppakkingen kunnen liggen. Maar volgens de garage hebben die onderdelen te maken met het onderblok van de auto en niet met de koprevisie. Ze geven aan niet aan het onderblok te hebben gewerkt, dus zou niet onder de garantie vallen.

Maar de problemen zijn ontstaan dus na cilinderkoprevisie. Dan is garage toch verplicht om hiernaar onderzoek te laten doen? Garage geeft nu steeds aan van wat dat onderzoek wel niet moet gaan kosten en wie gaat dat betalen.

Er zit ook een nieuwe distributieriem op en hierbij moet de nokas, krukas en pomptiming ook goed staan. Maar ze controleren dat niet en zeggen dat je maar moet geloven dat deze goed zal staan.

Hoe moet ik nu handelen in deze, omdat het dus om een mechanisch probleem gaat. Elektronisch is auto namelijk ok.

 

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Na vervanging van de distributieriem is deze 4 dagen later eraf gelopen met een grote motorschade.

De cilinderkop zou gereviseerd zijn. U merkt duidelijk dat het motorvermogen is afgenomen en het brandstofverbruik omhoog. De garage meldt dat men niet aan het onderblok heeft gewerkt, maar de motorische klap die bij het aflopen van de riem is ontstaan, zou in theorie ook het onderblok kunnen beschadigen. Maar feitelijk heeft u garantie op de uitgevoerde werkzaamheden en moet u de garage aansprakelijk stellen. Het is aan de garage om aan te tonen dat de nieuwe riem, de schade ná het aflopen van de riem én vervolgens alle herstelwerkzaamheden niet de oorzaak zijn voor de slechte prestaties van de motor. De garage moet z'n gelijk aantonen binnen de in de regel drie maanden (Bovag) garantie peridiode dat voor reparatie en onderhoudswerkzaamheden staat. De garage zou dus op zoek moeten gaan naar de oorzaak voor het gebrekkige motorvermogen, en daarmee zou met dan kunnen aantonen dat dit los staat van alle uitgevoerde werkzaamheden en gevolgschade.

Bij een geschil met de garage is het belangrijk om de juiste stappen te zetten.Zie ons Stappenplan onderhoud en reparatie voor eventuele vervolgstappen.