Uitgerekte distributieketting na uitgebreide grote servicebeurt bij VW-dealer.

Vraag gesteld door Edwin29 op 30 maart 2018

Op 30-05-2015 kocht ik een VW Touran (2) Comfortline MPV 1.4, bouwjaar 2011, met bijna 60.000 km. op de teller.
Vorige week heeft de VW-dealer op 20-03-2018, bij een km-stand van 123793, een grote "Longlife onderhoud" servicebeurt uitgevoerd (kosten bijna € 1000,--).
Vandaag begon de motor plotseling te haperen en ging het motorstoringslampje (oranje) branden. In ben onmiddellijk doorgereden naar de VW-dealer voor controle. Aan het eind van de middag kreeg ik telefonisch de mededeling dat de oorzaak van het probleem een uitgerekte distributieketting zou zijn, waardoor de motor "niet meer op tijd stond". Reparatiekosten min. € 1.700,--.
Volgens de dealer stelt VW-Nederland zich op het standpunt dat de reparatie niet in aanmerking komt voor een "coulance-regeling"!
Ik acht het bijzonder toevallig dat dit euvel opeens optreedt vlak na een uitgebreide onderhoudsbeurt. Een distributieketting is er toch juist voor ontworpen om dit soort motorproblemen te voorkomen!
Welke mogelijkheden heb ik om de financiële consequenties op VW af te wentelen?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een Vw Touran uit 2011 met 60.000 km op de teller. Nu is de distrubutieriem uitgerekt. De kosten van herstel zijn 1700 euro. VW biedt geen coulance.

Coulance

Of een reparatie onder de coulance regeling valt wordt bepaald door de voorwaarden van deze coulanceregeling. Vaak is daar bijvoorbeeld een maximale duur aan verbonden. Is de coulanceregeling niet van toepassing, dan kunt u daar geen beroep op doen.

De wet

Naast de coulanceregeling is er nog wel een beroep mogelijk op de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u heeft gekocht. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Dat is natuurlijk lastig te bewijzen. In uw geval zult u in ieder geval aan moeten tonen dat de auto normaal is gebruikt en goed is onderhouden.

In uw geval betreft het een auto van 9 jaar oud. Daarbij kunt u niet meer zonder meer stellen dat u geen enkel gebrek hoefde te verwachten. Een distributieketting is wel onderhoudsarm. Dat wil zeggen dat er vooraf geen moment is vastgesteld waarop de ketting met toebehoren moet worden vervangen. Vervanging van een distributieketting gebeurt alleen als er aanleiding voor is, zoals een onheilspellend bijgeluid.

Oorzaak

De vraag is nu wat de oorzaak is van het feit dat de distributieketting is uitgerekt. Ligt dit in de ketting zelf, dan kunt u de verkoper aanspreken op grond van de bovengenoemde redelijke verwachtingen. U kunt dan aangeven dat u niet zo snel al een gebrek aan de distributieketting hoeft te verwachten. Het is redelijk als de verkoper een (aanzienlijk) deel van de kosten op zich neemt.

Onderhoud

Blijkt dat er iets is misgegaan tijdens de onderhoudsbeurt en dan kunt u de garage mogelijk ook aanspreken op grond van de uitgevoerde werkzaamheden. Er moet dan bij de werkzaamheden wel een aantoonbare en verwijtbare fout zijn gemaakt.

In alle gevallen is de verkloper uw aanspreekpunt. De importeur kunt u niet voor deze kosten aanspreken.

Stappenplan

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.