Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Mazda CX5 navigatie problemen

Vraag gesteld door Mazda CX5 op 25 januari 2016

Sinds mei 2015 rij ik een nieuwe Mazda CX5 Bose uitvoering. Prima auto met een paar hardnekkige problemen die de importeur niet erg serieus neemt en waarvoor de garage weinig ondersteuning krijgt om garantie uit te voeren. Je wordt zogezegd professioneel aan het lijntje gehouden.

1) Mijn navigatie NAVTEQ is regelmatig de weg kwijt en/of krijgt zeer vertraagd locatie op de kaart. Ergo onbetrouwbaar en heeft mij al voor vervelende situaties geplaats? Mazda heeft na veel aandringen nieuwe software (MZD?) geïnstalleerd maar die helpt niet.

2, 3 en 4 ter info.
2) Bij het uitrijden van ondergrondse parkeergarages grijpt het City break systeem soms in bij lage doorgang. Dit is zeer onplezierig, zeker de eerste keer als je op de helling vaststaat. Kan me voorstellen dat dit ook gevaarlijke situaties kan creëren wanneer het systeem oneigenlijk ingrijpt.
3) Achteruitrij camera. 500€, maar je ziet eigenlijk niets, zeer slechte kwaliteit beeld, zeker s' avonds. Ook de parkeer markering hulp heeft geen nut. WEL nuttig wanneer je op de millimeter achteruit wil rijden bij parkeer manoeuvres zonder de auto achter je te raken.
4) Er is geen reserve wiel dat er fatsoenlijk inpast, ook geen thuiskomer is beschikbaar. Voor de koop was dit een belangrijk punt voor mij. 

Als iemand een oplossing heeft hoor ik het graag.

 

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U heeft een vraag over het navigatiesysteem van uw Mazda CX5  en 3 mededelingen ter info. De vraag over het navigatiesysteem is, omdat u op het juridisch platform ook een vraag heeft gesteld, door mijn collega beantwoord.

SCBS systeem
Voor wat betreft het SCBS systeem (Smart City,Break System) zou ik de afstelling van de camera laten controleren.

Achteruitrijcamera
Voor de achteruitrijcamera en het reservewiel heb ik helaas ook de oplossing niet, misschien zijn er lezers op dit platform met een acceptabele oplossing.

 


***

 

 

 

Reactie van henkiep:
Navigatie: ik heb meer klachten gehoord over de navteq. Zoals dat het navigatiesysteem waarschijnlijk niet is aangesloten op de zogenaamde pulsdraad van de auto. Daardoor weet het systeem, zodra je in een tunnel o.i.d. rijdt, niet meer of je nog in beweging (voor of achteruit) bent. Handig als je in een tunnel rijdt waar afslagen in zitten. Mijn NB1 (TomTom) is dat wel. Deze heeft waarschijnlijk een betere GPSontvangst want die is nog nooit van het pad af geweest. Reservewiel: Ik heb voor mijn 2013 CX5 wel een reservewiel (geen thuiskomer) aangeschaft. Dit heb ik via een Belgische dealer gedaan want daar zijn die wel leverbaar. Dit is een kit bestaande uit de piepschuim vullingen voor onder de laadvloer, en het reservewiel. Het is wel een smallere band omdat anders de laadvloer te ver omhoog komt, maar de afrol-omtrek is wel goed.

 


***

 

 

 

Reactie van Mazda CX5:
Navteq DMZ module. Opgelost. Is uiteindelijk vervangen door dealer onder garantie (consumentprijs DMZ 3000€). Navteq ziet nu 10+sats en heeft gelijk contact, voorheen 3 tot 5 soms 6 sats en pas na enkele tot vele minuten contact. Duidelijk verschil lijkt me, jammer dat je zolang aan het lijntje gehouden wordt, komt door de prijs denk ik.

Reservewiel/thuiskomer kit: Kost /> 700€ volgens dealer, daarom geen optie in NL. Ik gebruik nu winter/zomerband op vakantie, niet optimaal maar werkt wel.

SCBS: Ik ben er nu aan gewend dat het systeem op ramps in kan grijpen, dealer heeft geen opties. NB, ook is het zo dat de SCBS bij uitwijkmanoeuvres soms ingrijpt, bv wanneer de auto vlak langs een object/auto komt die naast de weg staat of aankomt rijden (1x gebeurt). Als het glad is kan dit tot makkelijker tot slip en botsing leiden lijkt me.

Achteruitrij camera: Pech, slecht product, concurrentie heeft veel betere cameras. Dealer wil nog wel met de positie spelen. Hopelijk betere camera bij volgende versies. Nog steeds wel handig voor centimeter werk inparkeren!

 


***

 

 

 

Reactie van ROSC:
Ook ik heb reeds vele malen bij mijn (ex) dealer garage Velserbeek te Velserbroek aangeklopt wegens een niet correct werkend navigatie systeem in de Mazda CX5 van zomer 2016. De verkoper vertelde me dat het geen Mazda onderdeel is en er daarom niets aan kon verbeteren...... Tja.....
Nieuwe software geladen maar geen verbetering (laatste update december 2016)

Wat werkt er o.a. niet correct:

  • bij bewolkt / mistig weer er gedurende eerste 5 a 10 minuten geen navigatie mogelijk is omdat er geen plaatsbepaling plaats vind
  • plaatsbepaling voertuig niet juist, waardoor je regelmatig een "route herberekening" krijgt terwijl je gewoon "zijn" route volgt
  • leid je van de snelweg af om je er weer bij de oprit op te leiden (zeer vervelend)
  • flits informatie van het jaar kruik. Flitspalen welke er al 3 jaar niet meer staan
  • ( ja komt ook voor) geeft deze navigatie nog steeds aan en palen welke er al zeer geruime tijd wel staan, geeft hij niet aan:heel onbetrouwbaar...
  • snelheid op wegen worden zeer veelvuldig niet juist weergegeven, ook al heerst die snelheid daar al jaren..

Mijn conclusie is:

  • Mazda levert verouderde software
  • de dealer onvoldoende druk uitoefent op de importeur om
  • juiste en up date software ter beschikking te stellen
  • de dealer niet genegen is een kostbare oplossing aan te dragen welke er wel blijkt te zijn... en dat is eigenlijk nog het ergste...
  • de dealer alleen maar loze beloftes doet en geen verbeteringen levert

Omdat ik voor mijn werk veel op de weg zit gebruik ik mijn TomTom maar weer, omdat die het wel goed doet. Mazda u moet zich schamen om dit probleem niet structureel op te lossen. Voor mij mijn eerste Mazda, maar tevens de laatste, ondanks dat het een prima auto is. Maar de ketting is net zo sterk als de zwakste schakel. Als je iedere rit geconfronteerd wordt met een gebrekkig werken de navigatie, is de lol er voor mij na anderhalf jaar af.

 

 


***

 

 

 

Reactie van Monique Kruse:
Ter info laat ik u weten dat vanavond (1 augustus) op RTL nieuws (18.00 of 19.30 uur) de problematiek van het updaten van navigatiesystemen wordt behandeld. Wellicht interessant voor u om even te kijken.

Monique Kruse
ANWB belangenbehartiging