4drive driving profiles Ateca in trekauto special gebruikt?

Vraag gesteld door imiek op 08 oktober 2017

Beste trekauto special team,
Ik heb recent de trekauto special gelezen in de KCK van juni jl.
Waar ik zeer verbaasd over was is de slechte (minder goede) ervaring die jullie hadden met het wegrijden op een helling met de Seat Ateca 4Drive. Hierbij geven jullie aan dat hier wellicht het 4drive (Haldex systeem) niet goed werkt in combinatie met het ESP/EDS systeem.Hebben jullie daarbij ook de verschillen driving profiles geprobeerd?

Volgens specificatie van het VW 4motion systeem (volgens mij exact dezelfde techniek) wordt namelijk in de zogenaamde 'Offroad stand' "via de EDS het sperpercentage verhoogd en onnodige ingrepen van het ESC (ESP) systeem vermeden". Bovendien wordt in deze stand de vertrekhulp op hellingen geactiveerd.

(Nogmaals dit komt uit de VW 4motion brochure)

Ik zou verwachten dat met deze instelling het wegrijden (ook met caravan) op een helling minimaal gelijk, zo niet beter zou moeten gaan dan de twee(voor)wiel aangedreven testauto's.

Mijn vraag is of jullie in de rij-impressie voor de trekauto special met de verschillende driving profiles in de Seat Ateca hebben gewerkt en of jullie hiermee dezelfde (mindere)resultaten hebben waargenomen.

Met vriendelijke groet.

Antwoord van Harm

ANWB Expert

U wilt weten welk profiel is gebruikt in de trekautospecial. Ook de Ateca heeft een Offroad stand, maar volgens de instructie mag deze alleen worden gebruikt "als de ervaring van de bestuurder en verkeerssituatie dit toelaten". Op een drassige camping kan dit dan gebruikt worden als de bestuurder weet hoe dit werkt.

Op een lang hellend vlak, dat op snelwegen al kan voorkomen, bijvoorbeeld in de file voor de Gotthardtunnel, is dit geen stand om even snel in te schakelen. De verkeersveiligheid laat dit ook niet toe.

We zien steeds vaker verschillen in het gemak van het gebruik van dit soort systemen, mede doordat touchscreens met soms een ingewikkelde menustructuur de plaats in nemen van een aan/uit knopje. We willen dit meer betrekken in deze rijimpressies en daarom weegt dit zwaar bij deze auto.”