Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Vragen over de DSG-7 automaat van het VAG concern (DQ200 met droge koppeling)

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 19 juni 2019

Ik rijd nu met mijn Skoda ongeveer een half jaar met deze automaat, en hoewel die best bevalt en eigenlijk geen andere ervaringen met een automaat heb, zijn er toch wat eigenaardigheden waardoor ik op zoek ben gegaan naar antwoorden.

Maar raakt verstrikt in twee partijen die lijnrecht tegen over elkaar staan nl. Ten eerste de diverse gebruikers fora die het absoluut noodzakelijk vinden om de software te updaten om vroegtijdige slijtage te voorkomen, er zijn er die al na 20K de platen moeten vervangen. Daar tegen over staan de dealers en importeur die absoluut afraden de software te updaten en dat de “problemen” met  deze bak minimaal zijn en noemen met klem ook dat de garantie vervalt.Maar er zijn ook legio verhalen dat er bij vroegtijdige slijtage en garantie aanspraken moeilijk wordt gedaan als er niet is ge-update.

Wat is nou waar? Zijn er bij normaal gebruik abnormaal veel problemen met deze bak en wordt dat gebagatelliseerd of zijn het maar een handvol gebruikers met problemen  die alsmaar voorkomen op diverse gebruikers sites?
En is een software aanpassing de oplossing om eventuele problemen te voorkomen?

Graag zou ik jullie mening en ervaringen willen horen in deze.

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U vraagt of de DSG-7 DQ200 versnellingsbak veel problemen kent en of een update van de software deze problemen kan voorkomen.

Het aantal problemen met deze versnellingsbak bij normaal gebruik is op dit moment niet buitensporig hoog.
Wij zijn van mening dat uitsluitend software updates van de importeur uitgevoerd dienen te worden.

DSG specialisten hebben wel software updates die het risico op problemen kunnen verkleinen maar de fabriekssoftware is geschreven om het beste energielabel voor de auto te krijgen. De auto heeft ook een typegoedkeuring met deze software.

Bij snel opschakelen in fileverkeer is er altijd de mogelijkheid om de auto handmatig in de 1e of 2e versnelling te houden. Ook in de bergen of bij het trekken van bijvoorbeeld een caravan is het beter het schakelen handmatig over te nemen en het motortoerental boven de 2.000 rpm te houden.

Af en toe handmatig schakelen en uitsluitend updates van de importeur installeren is naar mijn mening de oplossing.