Klopsensor (binnen garantietermijn)

Vraag gesteld door Leen Poldervaart op 24 juni 2019

Mijn Opel Crossland houdt tijdens het rijden regelmatig even in.
Dit blijkt te worden veroorzaakt door een probleem met de klopsensor.
Deze is onlangs door een servicedealer van Opel gereset maar dat heeft niet geholpen.
Volgens mijn informatie is na zo'n storing de betreffende foutcode in het systeem van de auto  opgeslagen en moet daarna kunnen worden uitgelezen ,waarna zo nodig tot reparatie of vervanging kan worden overgegaan.
In dit geval zou dat nog onder de garantie vallen.
Die reparatie zou dan moeten worden uitgevoerd door een Opel-dealer die hiertoe gemachtigd is.
En deze dealer zegt mij dat ze de foutcode alleen kunnen zien als het probleem zich actueel - dus eigenlijk in de werkplaats - voordoet, wat natuurlijk onmogelijk is.
Omdat zij mijn leaseauto niet hebben geleverd krijg ik het idee dat ze eigenlijk geen zin hebben in deze klus.

N.B. Helaas mag de servicedealer wel onderhoud uitvoeren maar geen garantiezaken.

Ik hoor graag uw visie en advies wat ik hier aan kan doen.

Antwoord van Leo

ANWB Expert

De motor van uw Opel Crossland houdt regelmatig in tijdens het rijden.

Het betreft een leaseauto in onderhoud bij een service dealer.
Het is mij niet duidelijk wie de diagnose "Klopsensor" heeft gesteld.

Het klopt inderdaad dat een foutcode niet voor eeuwig in het geheugen blijft.
Een foutcode wordt wel opgeslagen in het geheugen maar verdwijnt weer als het probleem zich een bepaalde tijd niet voordoet.

Het probleem is binnen de garantie gemeld en geregistreerd neem ik aan.
Als het vast staat dat de klopsensor de veroorzaker is en de dealer wil deze niet vervangen kunt u het beste de leasemaatschappij op de hoogte brengen.